محل لوگو

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 58
  • بازدید دیروز : 150
  • بازدید کل : 41392

صفر تا صد بلوغ جنسی و جسمی


دوران نوجوانی که بلوغ در آن اتفاق می افتد دوران حساسی است که پلی از کودکی به بزرگسالی است که کودک خود را برای ورود به بزرگسالی آماده می کند . بلوغ بیشتر اشاره به تغییرات جسمانی در بدن مرد و زن دارد که کنار آمدن با تغییرات دوره نوجوانی و گذر از این دوران سخت برای نوجوانان نیز مشکل است .

همچنین نوجوان در این دوره حساس تغییرات چشمگیر روانی نیز دارند که از این تغییرات به عنوان بلوغ روانی یاد می شود که می توان گفت تغییرات روانی دیرتر از بلوغ جسمانی رخ می دهد . دوران بلوغ باعث می شود رفتار نوجوانان عوض شود و آن ها دچار تغییراتی گوناگونی شوند به همین دلیل این دوران برای نوجوان و خانواده او دوران سختی است .

از تغییرات این مرحله می توان به تغییرات وسیع فیزیولوژیک ، ظاهری اشاره کرد که در اثر فعال شدن هورمون ها اتفاق می افتد و به دلیل همین اتفاقات فرد بداخلاق ، تند خو و سرکش می شود .

پژوهش های جدید نشان می دهند به دلیل تغییرات رفتاری نوجوانان در سن بلوغ ، آن ها دست به کارهای خطرناک می زنند که البته می توان گفت در تعداد کمی از آن ها رفتارشان تا بزرگسالی باقی می ماند . اما عده ای دیگر هستند که در بزرگسالی افسردگی می گیرند که اغلب آن ها در کودکی یا بلوغ اضطراب و ترس داشتند .

 

بلوغ جنسی نوجوانان

نوجوانی یکی از مهم ترین ، حساس ترین و پر ارزش ترین دوران زندگی نوجوانان است و تغییرات و بلوغ جنسی آشکار ترین تغییرات این دوره است . در ادامه مقاله به تغییرات و رشد بلوغ جنسی دختران و پسران می پردازیم .

  • تغییرات هورمونی و پیدایش بلوغ جنسی در زمان بلوغ دختران

هورمون های جنسی هستند که مسئول تغییرات و رشد جنسی هستند ، استروژن ها ( oestrogen ) را هورمون های زنانه می گویند . تخمدان های دختر وظیفه ترشح استروژن را دارند و باعث می شوند که پستان ها ، رحم و واژن تغییر و رشد کنند ، بدن شکل زنانه به خود بگیرد و چربی متراکم شود همچنین استروژن در عادت ماهانه دختران نیز تاثیر می گذارند .

از نشانه های رشد جنسی هنگام بلوغ جنسی می توان به افزایش سایز پستان ها ، رشد قد ، پیدایش موهای زائد ، اوج جهش نیرو و قدرت بدنی ، عادت ماهانه ، و ... اشاره کرد .

  • تغییرات هورمونی و پیدایش بلوغ جنسی در زمان بلوغ پسران

هورمون های جنسی بدن تغییرات و رشد جنسی را کنترل می کنند اگرچه استروژن ها را هورمون های زنانه و تستروژن ها را هورمون های مردانه می گویند اما هر دو هورمون هم در بدن زن وجود دارد هم در بدن مرد اما مقدار آن ها متفاوت است .

غده هیپوفیز ( hypophysis ) واقع در مغز شروع به ترشح هورمون هایی می کند که بیضه را برای تولید هورمون جنسی مردانه یعنی تستوسترون ( testosterone ) تحریک می کند .

از نشانه رشد جنسی هنگام بلوغ جنسی در هنگام بلوغ پسران می توان به افزایش سایز بیضه ، پیدایش موهای زائد ، رشد سایز آلت تناسلی ، اوج جهش قد و وزن ، افزایش موی صورت ، بم شدن صدا و ... اشاره کرد .

حتما بخوانید: صفر تا صد جا به جایی سن بلوغ

 

بلوغ جسمی نوجوانان

نوجوانان از زمانی که در رحم مادر خود هستند ، رشد جسمانی پیشرفته ای دارند . حساس بودن این دوره زندگی در نوجوانان به دلیل افزایش تغییرات جسمی منجر به استرس ، بدخلقی و آسیب پذیر شدن برخی از نوجوانان می شود .

  • تغییرات جسمی دختران

اولین نشانه بیرونی بلوغ ، افزایش سریع قد و وزن است که جهش رشد نامیده می شود . در حدود 8 سالگی به دست ها ، پا ها و تنه دخترها چربی اضافه می شود و این روند بین 11 تا 16 سالگی شتاب می گیرد .

دختر در 14 سالگی از پسر که جهش رشد نوجوانی او شروع شده است جلو می افتد و می توان گفت رشد اندازه بدن در اغلب دخترها در 16 سالگی کامل می شود .

  • تغییرات جسمی پسرها

در طول نوجوانی در ابتدا رشد دست ها و پاها و بعد رشد تنه بدن شتاب می گیرد به همین دلیل نوجوانان در ابتدا به صورت بدقواره و بی تناسب به نظر می رسند و قد بلند با دست و پای خیلی بزرگ هستند .

تفاوت های زیادی در تناسب بدن پسران نوجوان مشخص می شود که علت آن تاثیر هورمون های جنسی بر استخوان بندی پسرها است .

 

 

حتما بخوانید: دختران و پسران در چه سنی به بلوغ می رسند

 

نگرانی های مادران و پدران

در زمان بلوغ والدین با فرزندشان مشکل پیدا می کنند به همین دلیل مشکلات والدین با فرزندشان بیشتر می شود مانند یکی به دو کردن که باعث کمرنگ تر شدن صمیمت آن ها می شود . در این دوره رابطه فرزندان با والدینشان کم می شود که شروعی است برای شکل گیری هویت فردی نوجوان اما پس از گذراندن این دوره رابطه ای بهتر و عادلانه تر بین والدین و نوجوانان شکل می گیرد .

در برخورد با بلوغ نوجوانان هر کدام از والدین رفتارها و واکنش های مختلفی نشان می دهند که در ادامه به معرفی رفتار های انواع والدین می پردازیم .


والدین مستبد

هیچ گونه محبتی به فرزندشان ندارند و همچنین در زندگی قانون های سختی دارند اغلب در ارتباط با فرزندشان دچار مشکل می شوند .


والدین مقتدر

در رفتار با فرزندشان قانون هایی دارند و قاطع رفتار می کنند و البته در کنار این رفتار با فرزندشان گرم و صمیمی هستند که اغلب دوران بلوغ فرزندشان را موفق تر پشت سر می گذارند .


والدین سهل انگار

اغلب نمی توانند با فرزند خود ارتباط خوبی داشته باشند زیرا دچار مشکلات هیجانی و رفتاری بیشتری هستند .

 

در ادامه بخوانید : از عوامل و علائم بلوغ زودرس چه می دانید

منبع : صفر تا صد بلوغ جنسی و جسمی

  انتشار : ۸ خرداد ۱۳۹۹               تعداد بازدید : 30

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما