محل لوگو

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 100
  • بازدید دیروز : 135
  • بازدید کل : 41284

دختران و پسران در چه سنی به بلوغ می رسند


همانطور که می دانید بلوغ مرحله ای از کودکی به بزرگسالی است که نوجوانی نام دارد که یکی از مهم ترین و حساس ترین دوره های زندگی هر فرد است و بلوغ آشکار ترین تغییر و تحول این مرحله محسوب می شود که با پیدایش صفات ثانویه جنسی آغاز شده و تا تکامل کامل جنسی و قدرت بارور شدن ادامه دارد .

سن بلوغ در تمامی نوجوانان و در تمامی مناطق یکسان نیست و این موضوع به دلایلی همچون ژنتیک ، نژاد ، منطقه جغرافیایی ، تغذیه ، سطح اجتماعی و اقتصادی بستگی دارد .

سن نوعی بلوغ است که با افزایش آن دختران و پسران از لحاظ جسمانی ، فکری و اجتماعی دچار تغییرات می شوند و به بلوغ می رسند . این سن بنا بر اینکه بلوغ زودرس یا دیررس مد نظر است می تواند متفاوت باشد .

در زمان بلوغ جنسی دختران و پسران دچار تغییرات می شود و همچنین از لحاظ جنسی تکامل می یابند و این سن در اکثر پسرها 12 تا 16 می باشد و در دختران حدود 13 سالگی می باشد .

 

دختران چه زمانی به بلوغ می رسند ؟

زمانی که ارگان های جنسی کامل شوند بلوغ دختران اتفاق می افتد و دخترتان توانایی تولید مثل پیدا می کند به طوری که به تدریج پستان ها شروع به بزرگ شدن می کنند که معمولا در سن 8 تا 13 سالگی در دختران بلوغ رخ می دهد . در نتیجه می توان گفت زمان بلوغ در دختران در سن 10 سالگی است که بالغ شدن زودتر از این سن یعنی فرزندتان دچار بلوغ زودرس شده است .

بلوغ و رسیدن سن بلوغ یکی از حساس ترین و پر تنش ترین دوران های زندگی هر فرد است ، والدین در زمان بلوغ باید کمک به آرامش روحی و روانی فرزندشان کنند و آن ها را در این مسیر حساس همراهی کنند . در ادامه برخی نشانه های بلوغ دختران را بیان خواهیم کرد .

 

  • بزرگ شدن سینه

یکی از نشانه های بلوغ در دختران نمایان شدن و افزایش سایز پستان ها است . گاهی یکی از سینه ها بیشتر از دیگری رشد می کند که در صورت بروز این اتفاق نگران نباشید ؛ چون در گذر زمان این مشکل حل می شود .

  • رویش موهای زائد بدن

در زمان بلوغ موهای زائد در نواحی از بدن که هیچ وقت مویی نداشته رشد می کنند مثل صورت ، زیر بغل و ناحیه تناسلی می تواند از علائم بلوغ باشد .

  • افزایش قد

قد دختران در زمان بلوغ به طور چشمگیری رشد خواهد داشت ، افزایش رشد قد ، معمولا در دختران حداقل دو سال زودتر از پسران اتفاق می افتد .

  • عرق کردن زیاد

عرق کردن زیاد یکی دیگر از نشانه های بلوغ دختران است زیرا همانطور که گفتیم در دوران بلوغ هورمون ها نیز دچار تغییرات می شوند به طوریکه حدود 2 تا 4 میلیون هورمون عرق در بدن ترشح می شود .

  • قاعدگی

یکی از نشانه هایی که در سن بلوغ برای دختران به وجود می آید ، عادت ماهیانه یا دوران پریودی است . دختران در سنین 9 تا 16 سالگی پریود می شوند .

  • جوش صورت

جوش زدن پوست یکی از اولین و بارز ترین نشانه های سن بلوغ در دختر ها است . این جوش ها ممکن است روی صورت ، بالای سینه و یا پشت دیده شوند .

 

 

حتما بخوانید: بلوغ زودرس چه عوامل و علائمی دارد

 

پسران چه زمانی به بلوغ می رسند ؟

همه پسران به مرحله ای از زندگی می رسند که کم کم آن ها را به مرد تبدیل می کند و افزایش سایز بیضه ها از اولین نشانه بلوغ است که معمولا در سن 9.5 سالگی تا سن 13.5 سالگی در پسران دیده می شود اما افزایش سایز بیضه ها در 11.5 سالگی بیشتر اتفاق می افتد .

بیضه های پسر ها در زمان بلوغ شروع به ترشح هورمون تستوسترون می کند ، این هورمون بیشتر از هورمون های دیگر باعث می شود کودکان در این دوره دچار تغییرات شوند . در این جا به برخی از معمول ترین نشانه های بلوغ در پسران می پردازیم .

  • پهن تر شدن و عضلانی تر شدن بدن

در این دوران شانه های پسران عریض تر و پهن تر شده و عضلات آن ها شروع به بزرگ شدن می کنند و بیشتر نشان داده می شوند .

  • بم شدن صدا

در این دوران تارهای صوتی قطور شده و سیب گلو در پسران ظاهر می شود و گلو آن ها متورم می شود ، همین پدیده باعث می شود صدای پسران تغییر کند و کلفت تر به نظر برسد .

  • عرق کردن زیاد

فعالیت غدد فوق کلیه می تواند منجر به تعرق بیشتر افراد شود به همین خاطر پسران در این دوره بوی ناخوشایند تری دارند .این تعرق در نواحی زیر بغل و کشاله های ران بیشتر دیده می شود .

  • چرب تر شدن صورت و ظهور جوش های متعدد

جوش های ظاهر شده در پوست اغلب نوجوانان به دلیل فعالیت غدد کلیوی است که باعث ترشح مواد روغنی و ظاهر شدن جوش می شوند ، که این جوش ها ممکن است در سطح های مختلفی از پوست ظاهر شود .

  • رشد مو زائد در ناحیه تناسلی و صورت

به دلیل رویش مو در صورت پسر ها ، آن ها بیشتر شبیه به مردان می شوند . رشد مو زائد در نواحی همچون صورت ، زیربغل و ناحیه تناسلی اتفاق می افتد .

  • تغییرات اخلاقی

در این دوره نوجوانان نه تنها از لحاظ جسمانی و جنسی تغییر می کنند بلکه خلق و خوی آن ها نیز تغییر می کند . در زمان بلوغ تغییرات جسمانی می تواند برای برخی ناخوشایند یا ترسناک باشد ، در نتیجه این تغییرات می تواند بر اخلاق نوجوانان تاثیر بگذارد .

در ادامه بخوانید: اطلاعاتی در مورد جابه جایی سن بلوغ

منبع : دختران و پسران در چه سنی به بلوغ می رسند

  انتشار : ۸ خرداد ۱۳۹۹               تعداد بازدید : 20

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما