محل لوگو

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 27
  • بازدید دیروز : 95
  • بازدید کل : 43510

هر آنچه که باید در مورد اعتماد به نفس بدانید


بی شک تمامی افراد اصطلاح اعتماد به نفس را شنیده اند و تا حدودی از معنی آن مطلع هستند ، شاید تا به حال دیده باشید که برخی از افراد را با اعتماد به نفس بالایی که دارند می شناسند . آیا اعتماد به نفس در زندگی هر فردی لازم است ؟ داشتن اعتماد به نفس چه کمکی به افراد خواهد کرد ؟

اعتماد به نفس نه تنها باعث سلامت روحی و جسمی می شود بلکه افراد را در رسیدن به اهدافشان کمک خواهد کرد . ممکن است اعتماد به نفس تنها یک کلمه باشد اما مفهوم آن فراتر از یک کلمه است ، مفهومی است که با سلامت روان ، روح ، رفاه و روش مثبت زندگی ارتباط مستقیم دارد .

مفهوم اعتماد به نفس شامل چگونگی فکر کردن فرد در مورد خود ، دیگران و محیط اطراف و همچنین نحوه عملکرد او در برابر چالش ها و مشکلات است . حس اعتماد به نفس هم در دنیای درونی شخص و هم در دنیای بیرونی او کاربرد مثبت داشته و سبب شادی و رضایتمندی او خواهد شد .

فردی که اعتماد به نفس بالایی دارد از ظرفیت خود برای انجام کاری آگاه بوده و سپس آن را انجام می دهد . این افراد نیاز به تایید و نظرات دیگران ندارند و تنها بر پتانسیل و ظرفیت خود تکیه کرده و به سوی اهدافشان حرکت می کنند .

 

اعتماد به نفس را تعریف کنید

اعتماد به نفس نوعی دیدگاه و احساس بوده که نسبت به مهارت ها و توانایی های خود دارید ، در نتیجه به خود اعتماد داشته و توانایی اداره زندگی خود را دارید . اعتماد به نفس این امکان را به شما می بخشد که در مورد نقاط مثبت و ضعف آگاه بوده و حس مثبتی به خود داشته باشید .

افراد دارای اعتماد به نفس از خواسته های خود باخبر بوده و در نتیجه اهداف مشخصی دارند ، آن ها با اقتدار با دیگران رفتار می کنند و همچنین انتقادات و نظرات دیگران را نیز می پذیرند . می توان گفت داشتن اعتماد به نفس یکی از مهارت های زندگی فرد نیز می باشد .

اعتماد به نفس را به گونه ای دیگر یعنی باور ، شناخت ، پذیرفتن توانایی های خود و رفتار کردن بر اساس این باور ها تعریف کرد . در ادامه معانی دیگری از اعتماد به نفس را بیان خواهیم کرد :

  • حس خوب و مثبت به خودتان دارید

  • باور دارید که سزاوار احترام و معاشرت با دیگران هستید

  • دیگران از ارتباط و دوستی با شما لذت خواهند برد

  • خودتان را بدون درنظر گرفتن عیب ها و نقاط منفی خود ارزیابی خواهید کرد

  • در زندگی خود به اندازه شجاع بوده و جراتمندانه رفتار می کنید

  • بدون در نظر گرفتن عیب ها به خودتان حس خوبی داشته و خود را دوست دارید

  • از نقاط قوت و ضعف خود باخبر بوده و آن ها را می پذیرید


از نشانه های افراد بی اعتماد به نفس چه می دانید


همانطور که گفتیم با نشانه های اعتماد به نفس آشنا شدید ، حال قصد داریم برخی از نشانه های افراد بدون اعتماد به نفس را بیان کنیم :

  • در برابر انتظارات و استاندارهای غیر واقع گرایانه تسلیم خواهند شد

  • فکر می کنید بی نقص بوده و یا تنها به بی عیب بودن خود فکر می کنید

  • زندگی خود را بدون درد و مشکل می دانید در صورتیکه افراد با اعتماد به نفس با مشکلات زندگی خود مقابله می کنند

  • از خود راضی بوده و در مقابل افراد با اعتماد به نفس می دانند چه کسی هستند و می توانند به راحتی با دیگران ارتباط برقرار کنند

حتما بخوانید: از افسردگی چه می دانید

 

از تفاوت اعتماد به نفس و عزت نفس چه می دانید

شاید برخی از افراد فکر کنند که معانی اعتماد به نفس و عزت نفس با یکدیگر تفاوتی ندارد ، اما این گونه نیست ! اعتماد به نفس یعنی اینکه فرد نسبت به خود و جهان پیرامون احساسات مثبت داشته و همین موضوع سبب عملکرد مثبت فرد نیز خواهد شد .

عزت نفس تعریف دیگری داشته و به معنای درجه ای که شخص برای خود ارزش قائل می شود است ، در کنار اعتماد به نفس و عزت نفس اصطلاحی دیگر به معنای خودکارآمدی وجود داشته است که به معنای اعتقاد شخص به توانایی های خود برای انجام یک کار است .

اصطلاحات نام برده شده با یکدیگر یکسان نبوده اما به یکدیگر مرتبط هستند ، همانطور که گفتیم عزت نفس بر شدت احساسات فرد نسبت به خودش تاکید دارد . خودکارآمدی درجه ای که فرد خود و توانایی هایش را باور دارد ، گفته می شود .

می توان گفت اعتماد به نفس ترکیبی از عزت نفس و خودکارآمدی بوده و به معنای تاکید بر پذیرش خود و چگونگی ارتباط فرد در این جهان به خاطر پذیرش خود بوده است .

حتما بخوانید: از روش های کنترل استرس چه می دانید

 

در زندگی چرا اعتماد به نفس لازم داریم ؟

اغلب افراد می دانند که داشتن اعتماد به نفس در زندگی ضروری بوده و تا چه میزان در موفقیت افراد تاثیر می گذارد . اعتماد به نفس نه تنها در زندگی افراد بلکه در موقعیت های شغلی آن ها نیز بسیار کارآمد است .

به طور مثال شغل هایی مانند بازیگری ، مدیریت ، روابط عمومی ، روزنامه نگاری ، وکالت و قضاوت ، مدیریت بازاریابی ، پرسنل فروش ، معلم بوده و غیره به افرادی نیاز دارند که اعتماد به نفس بالایی دارند . در ادامه برخی از ویژگی های افراد با اعتماد به نفس را بیان خواهیم کرد :

همانطور که می دانید اعتماد به نفس و شایستگی رابطه مستقیمی داشته ، بنابراین در محیط کاری افراد به کسانی اعتماد می کنند که اعتماد به نفس بالایی داشته و به همین دلیل پروژه های اساسی و قرارداد های ارزشمند را به این افراد می سپارند .

افراد با اعتماد به نفس در ارتباط با دیگران موفق بوده و می توانند آزادانه خود را ابراز کنند و در نتیجه در مصاحبه های کاری از خود تصویر به یاد ماندنی به جا بگذارند . اگر اعتماد به نفس بالایی داشته باشید نه تنها می توانید تصمیم گیری های مستقل داشته باشید بلکه دیگر نگران دستورات مافوق خود در محیط کار نخواهید بود .

در محیط کاری افرادی که اعتماد به نفس بالایی دارند بیشتر از دیگران برای انجام پروژه های اساسی و ارزشمند پیش قدم خواهند شد و در نتیجه موفقیت های بسیاری نیز کسب می کنند .

 

کلام آخر


تا اینجا متوجه شدید که اعتماد به نفس پایین در زندگی فرد می تواند مخرب بوده و همچنین پیامدهای منفی نیز داشته باشد . افرادی که از مهارت اعتماد به نفس برخوردار بوده در ارتباط با دیگران مثبت بوده ، به توانایی های خود اعتماد داشته و در نتیجه باور دارند که زندگی را آن گونه که هست باید زندگی کرد .

مهارت اعتماد به نفس این امکان را به فرد می دهد که در مواقع مشکلات شجاع بوده تا بتوانند از پس مشکلات چه شغلی چه شخصی برآیند . فرد با اعتماد به نفس از محدودیت های خود آگاه بوده و می داند چطور با این محدودیت ها جراتمندانه روبرو شود و مسئولیت های زندگی خود را بپذیرد .

در ادامه بخوانید: غول سرطان



سوالات متداول

 

1- ✔️ از مفهوم اعتماد به نفس چه می دانید ؟

✔️ اعتماد به نفس یعنی باور خود برای انجام کار های موردعلاقه مان که در متن مقاله بیشتر در مورد آن توضیح داده شده است .



2- ✔️ از دیگر معانی اعتماد به نفس چه می دانید ؟

✔️ حس خوب داشتن ، قدرت رهبری داشتن و غیره که در متن مقاله بیشتر توضیح داده شده است .



3- ✔️ اعتماد به نفس و عزت نفس چه تفاوتی دارند ؟

✔️ اعتماد به نفس و عزت نفس در زندگی نیاز بوده و سبب خواهد شد فرد حس خوبی به خود داشته باشد که در متن مقاله بیشتر در مورد آن توضیح داده شده است .

منبع : هر آنچه که باید در مورد اعتماد به نفس بدانید

  انتشار : ۱۱ تیر ۱۳۹۹               تعداد بازدید : 12

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما