محل لوگو

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 100
  • بازدید دیروز : 150
  • بازدید کل : 41434

کودکان خلاق تحویل جامعه دهید


موفقیت یا خلاقیت ؟ تا به حال فکر کرده اید که آیا فردی خلاق باشید یا موفق ؟ امروزه در جامعه ای زندگی می کنیم که انسان را با توجه به دستاورد ها و خلاقیت هایش می شناسند . پدر و مادر ها نیز باید بدانند که فرزندانشان نیز در آینده از این طریق ارزیابی خواهند شد .

اما آیا تمامی والدین به فکر خلاقیت فرزندانشان هستند یا تنها بر روی موفقیت آن ها تمرکز می کنند ؟ در اینجا می توان این ضرب المثل معروف را یادآوری کرد که به جای اینکه به فرزندان خود ماهی دهید به آن ها ماهی گیری یاد دهید ، به طور مثال اغلب والدین تنها به بیست گرفتن فرزندشان فکر می کنند و تمام تمرکز خود را بر روی درس خواندن او می گذارند .

واقعیت این است که گاهی پدر و مادر ها بیش از اندازه به موفقیت فرزند خود فکر می کنند که از خلاقیت او غافل می شوند که این راه صحیح نیست . این بدین معنی است که خلاقیت اهمیتی نداشته و به آن توجهی نمی کنند ، نکته مهم این است که والدین باید بدانند خلاقیت کودکان خود را پرورش دهند .

می توان گفت والدین باید تمرکز خود را بر روی خلاقیت کودکان بگذارند تا آن ها بتوانند دنیای پیرامون خود را کشف کرده و ذهن خود را فعال کنند . پرورش خلاقیت در کودکان از آنچه که فکر می کنید مهم تر است که متاسفانه برخی از والدین به آن توجهی نمی کنند .

 

خلاقیت چیست و چرا اهمیت دارد

اغلب خلاقیت را به عنوان تخیل یا ایده های جدید به ویژه در تولید آثار هنری تعریف می کنند . در صورتیکه خلاقیت معنای فراتر از این داشته و جنبه های مختلف دیگر را در برمی گیرد . داشتن خلاقیت به فرد کمک کرده تا علاوه بر روبرو شدن با تغییرات ، مهارت حل مسئله نیز بیاموزند .

به طور کلی می توان گفت کودکان خلاق در مقایسه با دیگر کودکان اعتماد به نفس بالاتری دارند ، زیرا زمانی که یک کار خارق العاده انجام می دهند یا چیزهای مختلفی می سازند ، از طرف خانواده و دیگران بسیار تشویق می شوند .

از طرف دیگر کودکان خلاق در مسیر انجام کار خارق العاده ممکن است به موانع بزرگ و کوچکی برخورد کنند ، به همین دلیل مهارت حل مسئله را نیز یاد می گیرند . در نتیجه مهارت حل مسئله ، درک مشکل ، توانایی روبرو شدن با مشکلات و غیره در این کودکان تقویت خواهند شد .

کودکان خلاق در انجام کارهای هنری مانند نقاشی کشیدن ، کاردستی درست کردن و غیره مهارت های حرکتی نیز یاد می گیرند ، مهارت های حرکتی در زندگی آن ها تاثیرات مثبتی داشته و به آن ها کمک خواهد کرد .

زمانی که کودکان مشغول انجام کاری هستند ، قدرت تمرکز آن ها افزایش پیدا کرده و در بلند مدت می توانند عوامل حواس پرتی محیط پیرامون خود را کاهش دهند . آن ها نه تنها سرگرمی های گوناگون برای خود خلق می کنند بلکه اضطرابشان نیز کاسته خواهد شد .

حتما بخوانید: کودک یا بچه کانگورو

 

خلاقیت کودک خود را پرورش دهید

شاید تا به حال مادران زیادی را دیده باشید که به دنبال پرورش خلاقیت کودکان خود هستند ، زیرا افزایش خلاقیت می تواند تاثیر بسیار زیادی در زندگی فرد بگذارد . در نتیجه والدین موظف هستند نه تنها به خلاق شدن او کمک کرده بلکه فرزند خود را در این مسیر پشتیبانی کنند .

تنها کمک و پشتیبانی کودکان کافی نیست بلکه پدر و مادر ها باید فرزندان خود را در معرض چیزهایی قرار دهند که به آن ها کمک می کند کنجکاوی و خلاقیت درونی خود را کشف کرده و همچنین پتانسل های آن ها را تحریک کنندد . در ادامه قصد داریم برخی از روش های پرورش خلاقیت کودکان را بیان کنیم .

 

  • هنگام انجام کارهای خارق العاده به او پاداش ندهید

شاید این مسئله پاداش ندادن به کودکان تا حدی عجیب به نظر برسد ، لازم است بدانید که پاداش دادن سبب پیشرفت و رشد کودکان شده و آن ها را به موفقیت نزدیک تر می کند . پاداش دادن به کودکان همیشه هم تاثیر مثبتی نخواهد داشت .

گاهی ممکن است پاداش دادن تنها حرف زدن با کودک باشد ، به طور مثال با فرزند خود از انجام کارهایش بپرسید ، از اهداف بعدی او با خبر شوید ، نتیجه فعالیت های او را بررسی کنید و غیره .

حرف زدن و مشورت کردن ، کمک بسیاری به او نیز خواهد کرد ، به طوریکه او در مورد کارهایش فکر کرده ، اهداف بعدی خود را مشخص می کند و همچنین در مورد نتیجه فعالیت های خود فکر کرده و تصمیم می گیرند که آیا ادامه این مسیر درست است یا خیر .

بیشتر بخوانید: راه قبولی در تیزهوشان

  • از فرزندان خود سوال بپرسید

گاهی می توانید با سوال کردن در مورد محیط پیرامون خود ، ذهن او را مشغول کرده و به فکر کردن وادار کنید . به طور مثال از او بپرسید چه رنگی را دوست دارد ، نظر او در مورد آسمان چیست ، به چه پرندگانی بیشتر علاقه مند است ؟

بدیهی است که این سوالات و پاسخ آن ها به سن فرزندتان و میزان درک او بستگی دارد ، اما باز هم این سوال ها را از او بپرسید تا قوه تعقل او تحریک شود و او را به فکر کردن در مورد دنیای اطراف خود و استفاده از تخیل تشویق کنید .

 

 

  • محیطی برای پرورش خلاقیت او فراهم کنید

فراهم کردن یک اتاق و فضایی که مختص به کودکان باشد ، به پرورش خلاقیت او کمک خواهد کرد ، اگر شرایط فراهم کردن اتاق خواب برای کودک خود ندارید ، گوشه ای از خانه که پر از وسایل برای کودکان است نیز کفایت می کند .

این روش بیشتر از آنکه مختص به فضایی خاص برای کودکان باشد بیشتر به وسایل آن اشاره دارد . به طوریکه می توان گفت وسایلی را برای فرزند خود آماده کرده تا ذهن او خلاق شود ، به طور مثال لباس های قدیمی ، ابزار های موجود در خانه و غیره .

 

  • در انجام فعالیت های او اظهار نظر نکنید

یکی از روش هایی که می توان فرزند خلاق تربیت کرد ، دخالت نکردن در انجام فعالیت هایش است ، شاید در برخی از مواقع اظهار نظر کردن سخت باشد اما ارزشش را دارد . زیرا لازم است کودکان به تنهایی با وسایل خود مشغول شده و یاد بگیرند چگونه مسائل را حل کنند .

می توان گفت حتی زمانی که در انجام کارهایشان به مشکل خوردند ، به آن ها کمک نکنید زیرا کودکان باید به خلاقیت خود بپردازند تا بفهمند در موقعیت های خاص باید چه کار کنند . باید به فرزندان خود اجازه دهید تا کشف کنند چه می خواهند ، چگونه می خواهند کاری انجام دهند یا مشکل را حل کنند .

 

  • زمان مناسب برای فعالیت و استراحت او در نظر بگیرید

تربیت کودکان خلاق به این معنا نیست که آن ها را مجبور کنید تا تمام شبانه روز فعالیت های مختلف انجام دهند . کودکان نیز مانند دیگر انسان ها نیاز به استراحت و آرامش ذهن داشته و حتی ممکن است در زمان استراحت فرصت کشف کردن و خلاقیت داشته باشند .

 

کلام آخر

وظیفه پدر و مادرها این است که به فرزندان خود آموزش دهند تا چه میزان خلاقیت ارزش دارد و می تواند به زندگی آن ها در آینده کمک کند . خلاقیت یک ویژگی خارق العاده در کودکان است که آن ها با خلاقیت کامل وارد دوره نوجوانی شده و بسیار شگفت انگیز هستند .

در ادامه بخوانید: انتخاب رشته نهم به دهم



سوالات متداول

 

1- ✔️ آیا تمامی والدین به فکر خلاقیت فرزندان خود هستند ؟

✔️ گاهی والدین تنها به فکر تحصیلات فرزند خود بوده و به هوش و خلاقیت آن ها توجه نمی کنند که در متن مقاله بیشتر در مورد آن توضیح داده شده است .



2- ✔️ خلاقیت چیست و از چه نظر اهمیت دارد ؟

✔️ در واقع کودکان خلاق از دیگر کودکان اعتماد به نفس بالاتری داشته و باهوش تر هستند که در متن مقاله بیشتر در مورد آن توضیح داده شده است .



3- ✔️ چطور می توان خلاقیت کودکان را پرورش داد ؟

✔️ محیط مناسب ، پرسش و پاسخ سوالات مختلف و غیره که در متن مقاله بیشتر در مورد آن توضیح داده شده است .

منبع : کودکان خلاق تحویل جامعه دهید

  انتشار : ۱۱ تیر ۱۳۹۹               تعداد بازدید : 11

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما