محل لوگو

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 48
  • بازدید دیروز : 68
  • بازدید کل : 44570

نشانه های خودکشی هشداری برای جدی گرفتن اطرافیان


آیا در بین نزدیکان یا دوستان شما افرادی وجود دارند که از خودکشی حرف بزنند ؟ آیا تا به حال افراد نا امیدی را دیده اید که از زندگی خسته شده باشند ؟ چگونه اطرافیان می توانند متوجه تصمیم خودکشی فرد شوند ؟ آیا از علائم هشدار دهنده خودکشی اطلاعی دارید ؟

سازمان بهداشت جهانی خودکشی را عملی آگاهانه و ارادی می داند که فرد تصمیم می گیرد با دست خویش زندگی خود را پایان دهد . بی شک برخی از افراد بر این باور هستند که خود کشی تنها مختص به قشر خاصی از جامعه به خصوص قشر ضعیف می باشد اما اینطور نیست .

خودکشی ممکن در تمام طبقات افراد جامعه اتفاق بیفتد ، زنان بیشتر از مردان اقدام به خودکشی می کنند اما مردان اگراقدام کنند بیشتر از زنان سبب مرگ خواهد شد . می توان گفت کشتن خویش یکی از فوریت های پزشکی و مشکلات سلامت روحی محسوب می شود .

بی شکی کسی نمی تواند خودکشی یک فرد را پیش بینی کند اما نشانه هایی وجود دارد که می توان به افراد مشکوک شد که ممکن آست آن ها دست به کشتن خویش بزنند . در واقع می توان گفت اغلب افراد که به خودکشی فکر می کنند گاه ممکن است از خود سرنخ هایی به جا بگذارند .

به هر حال می توان گفت اگر افرادی را دیدید که از خود کشی حرف زده یا به آن فکر می کنند ، آن ها را به حال خود رها نکنید و مراقب آن ها باشید . با دانستن برخی از این نشانه ها می توان افراد را از خودکشی منصرف کرد که در ادامه آن ها را معرفی خواهیم کرد .

حتما بخوانید: از دلایل خودکشی چه می دانید

 

آشنایی با برخی از عوامل خودکشی

افرادی که تصمیم به خودکشی می گیرند در واقع نمی خواهند بمیرند آن ها تنها برای فرار از مشکلات و رنج هایشان این کار را انجام می دهند . دو نوع خودکشی داریم ، افرادی که خودکشی می کنند و می میرند دچار خود کشی موفق شده اند .

برخی دیگر که اقدام به خودکشی می کنند اما زنده می مانند دچار خودکشی ناموفق می شوند . میزان خودکشی در ایران از بیشتر کشورهای غربی پایین تر و از دیگر کشورهای خاورمیانه بیشتر می باشد . در اغلب کشورها عواملی مانند سن افراد ، مذهب ، نژاد ، جنسیت ، شغل ، وضعیت تاهل ، بیماری های گوناگون و اختلالات شخصیتی می توانند عوامل خطرساز خودکشی باشند .

  • عامل سن افراد

خودکشی در افراد بزرگسال به خصوص کسانی که به میان سالی رسیده اند ، بیشتر می باشد . در مردها خود کشی پس از سن 45 سالگی به اوج خود رسیده و در زنان بیشترین خودکشی که منجر به مرگ خواهد شد در سنین 55 سالگی اتفاق می افتد .

میزان خودکشی در افراد 75 سال به بالا سه برابر افراد جوان می باشد ، همچنین میزان خودکشی در مردان 15 تا 24 سال در حال افزایش می باشد . جالب است بدانید که زنان در همه سنین کمتر از مردان دست به خودکشی می زنند .

  • عامل مذهب

بی شک افرادی که ایمان قوی داشته در هنگام مشکلات و گرفتاری ها به خدا توکل می کنند ، آن ها در زمان سختی ها نه تنها به خودکشی فکر نمی کنند بلکه روزنه امیدی نیز از پس نگرانی های خود می بینند و باور دارند که با یاری خداوند مشکل آن ها حل خواهد شد .

  • عامل نژاد

جالب است بدانید که خودکشی در افراد سفید پوست مذکر و مونث تقریبا دو برابر سیاه پوستان می باشد ، از بین سه مورد خودکشی ، دو مورد آن ها سفید پوست هستند . در واقع میزان خودکشی در بین مهاجرین بالاتر از افراد بومی است .

  • عامل شغل

عاملی مانند شغل و موقعیت اجتماعی می تواند به عنوان یک عامل محافظت کننده در مقابل خودکشی باشد ، هر قدر مقام اجتماعی فرد بالاتر بوده امکان خودکشی کمتر است و هر میزان که شخص موقعیت اجتماعی پایین تری داشته باشد احتمال خودکشی بیشتر خواهد شد .

  • عامل تاهل

تاهل و بچه دار شدن خطر خودکشی را کاهش داده است ، به طور کلی می توان گفت افراد مجرد دو برابر دیگر افرادی که ازدواج کرده اند ، اقدام به خود کشی می کنند . همچنین طلاق خطر خودکشی را دو برابر کرده است .

می توان گفت احتمال خودکشی موفق در مردانی که از همسر خود جدا شده اند ، سه برابر زنان مطلقه می باشد . در نتیجه می توان گفت اقدام به خود کشی در زنان و مردان بیوه در حد بالایی است ، همچنین آن هایی که از لحاظ اجتماعی منزوی بوده و سابقه خودکشی در خانواده آن ها وجود دارد ؛ بیشتر از دیگران به خودکشی فکر می کنند .

بیشتر بخوانید: از نشانه های آدم افسرده چه می دانید

 

نشانه های خودکشی

بی شک اغلب افرادی که می خواهند اقدام به خودکشی کنند ، یا در مورد آن حرف می زنند یا می توان از نشانه هایی که در ادامه بیان خواهیم کرد ، متوجه قصد آن ها شد .


1 - استرس و اضطراب شدید

2 - افسردگی و یا سابقه افسردگی در اعضای خانواده آن ها

3 - ناراحتی شدید به علت گرفتاری ها و یا شکست عاطفی ، شکست در زندگی و یا شکست تحصیلی

4 - حالت هایی همچون گوشه گیری ، انزوا و دوری از دوستان و خانواده

5 - غمگینی به دلیل از دست دادن یکی از اعضای خانواده و یا دوستان یا نزدیکان

6 - صحبت هایی در مورد خودکشی و تمام کردن زندگی خود

7 - نا امیدی از زندگی ، احساس به بن بست رسیدگی

8 - تکرار جملاتی مانند : " ای کاش به دنیا نمی آمده ام " ، " از زندگی خسته شدم " و یا " آیا خداوند افرادی را که خودکشی می کنند نخواهد بخشید " ؟

9 - نوشتن یادداشتی با عنوان حرف های آخر یا وصیت نامه

10 - تهدید نزدیکان خود به کشتن خود و یا صدمه زدن به خود

11 - الکل و مواد مخدر به طور افراطی مصرف کردن

12 - تهیه وسایل خودکشی مانند اسلحه ، قرص و یا فکر تهیه آن ها

13 - سابقه خودکشی و یا فکر کردن آن در گذشته

14 - اهمیت ندادن به خود و یا ظاهر خود

15 - تغییرات رفتاری مانند نحوه صحبت کردن آن ها ، طرز فکر و یا حتی لباس پوشیدن

16 - افزایش حس انتقام در آن ها و کینه توزی

17 - تغییرات در خورد و خوراک و همچنین خواب آن ها مثلا پرخوابی و یا کم خوابی

18 - بخشیدن وسایلی که به آن ها علاقه زیادی داشته اند به دیگران

19 - کابوس هایی در مورد مرگ خواهند دید و ذهن آشفته ای دارند

20 - صحبت در مورد خود کشی اخیر یکی از نزدیکان یا خانواده شان

21 - آسیب های مکرر به خود مانند خراش ، تیغ زدن ، اثر طناب روی گردن و جراحت های شدید تر مانند پریدن از بلندی

 

کلام آخر

با وجود نشانه هایی که نام برده ایم می توان افرادی که تصمیم به کشتن خود دارند را شناسایی کرد ! این ها یک هشدار هستند برای اطرافیان فرد . به همین دلیل اگر کسی در نزدیکان و یا خانواده شما این علائم را داشت ، باید بیشتر از قبل مراقب آن ها باشید و همچنین بیش از گذشته به آن ها توجه کنید .

در ادامه بخوانید: مرگ ، شتری است که در خانه هر کسی می خوابد




سوالات متداول

 

1- ✔️ آیا می توان به نشانه های خودکشی پی برد ؟

✔️ بی شک بله برخی از افراد را می توان از حالات های آن ها به قصد خودکشی آن ها پی برد گه در متن مقاله بیشتر در مورد آن توضیح داده شده است .



2- ✔️ از عوامل خودکشی چه می دانید ؟

✔️ برخی از فراد به دلیل عواملی چون سن ، شغل ، نژاد . غیره تصمیم به خودکشی می گیرند که در متن مقاله بیشتر در مورد آن توضیح داده شده است .



3- ✔️ از نشانه های خودکشی افراد چه می دانید ؟

✔️ استرس و اضطراب شدید ، حالت هایی همچون افسردگی و غیره که دیگر نشانه ها در متن توضیح داده شده است .

منبع : نشانه های خودکشی هشداری برای جدی گرفتن اطرافیان

  انتشار : ۱۱ تیر ۱۳۹۹               تعداد بازدید : 13

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما