محل لوگو

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 355
  • بازدید دیروز : 111
  • بازدید کل : 44124

حسادت و حسودی را بیشتر بشناسید


شاید تا به حال دیده باشید که آدم حسود تنها به خودش ضربه وارد می کند در واقع این ضرب المثل معروف " حسود ، هرگز نیاسود " گواه این مساله است . حس حسودی از کجا سرچشمه می گیرد ؟ چرا این حس به سراغ افراد می آید ؟

حسودی می تواند احساس ضعف و ناتوانی در فرد باشد ، در واقع افراد بسیاری هستند که تنها به دلیل ضعف و ناتوانی که دارند به دیگران حسادت می ورزند . آدم حسود به راحتی قابل شناسایی است و به دلیل تغییرات رفتاری او ، می توان حس او را فهمید .

گاهی نیز حسادت زمانی پیش می آید که فرد حس کند ، آن چیزی که دارد کمتر از آن چیزی است که باید داشته باشد . در واقع لازم است بدانید که افراد حسود به همه چیز دیگری می توانند حسادت کنند ، مادی یا غیرمادی فرقی نمی کند .

به طور کلی وقتی انسان به چیزی که دیگری دارد حسادت می کند ، یعنی آن چیز برایش بسیار ارزشمند بوده و می خواهد او نیز داشته باشد . به طور مثال می توان گفت افرادی که حوصله کار با رایانه را ندارند ، به کسانی که این کار را انجام می دهند ، حسادت خواهند کرد .

همانطور که گفتیم حسادت یک حس آزار دهنده می باشد که باید آن را مهار کرد ، در غیر اینصورت نه تنها فرد مورد آزار و اذیت قرار می گیرد بلکه حس بی ارزشی به خود پیدا می کند . در نتیجه باید ریشه های حس حسادت را پیدا کرده و همچنین آن را درمان کرد .

 

تعریف حسادت از دیدگاه جامعه شناسی

همانطور که گفتیم حس حسادت را می توان درک کرد ، به خود و اطرافیانتان نگاه کنید ، برخی از افراد را خواهید دید که حس حسادت به دیگران در آن ها پیدا می شود . اما این حسادت از کجا سرچشمه می گیرد ؟ چرا ممکن است در برخی از افراد این حس پدیدار شود ؟

در واقع می توان گفت دلیل اصلی حس حسادت کمبود های فرد در زندگی می باشد . زمانی که فرد خود را با دیگران مقایسه کند بی شک با یک تفاوت کوچک در ظاهر و یا حتی موقعیت فرد حس حسادت او برانگیخته خواهد شد .

برخی از افراد پس از آنکه به دیگران حسودی کردند ، در صدد رفع کمبود خود برمی آیند . گاهی ممکن است این کمبود حل شود و گاهی دیگر نیز این کمبود پابرجا باقی خواهد ماند . افراد اینگونه نه تنها خودشان را اذیت می کنند بلکه ممکن است باعث آزار و اذیت دیگران نیز شوند .

در این مواقع فرد باید اینگونه فکر کند که اگر این فرد کمبود داشته باشد ممکن است برای رفع این کمبود ها از من درخواست کمک کند ، پس همان بهتر که هیچ کمبودی ندارد . با خود بگویید که موفقیت او شاید در زندگی من مفید نباشد اما مهم این است که ضرری نیز به من نمی رساند .

در واقع این استدلال بسیار با ارزش است که باید همه آن را سرلوحه زندگی خود کنند ، باید خود را قانع کنید که اگر دوستان ، آشنایان و یا اقوام نزدیک ما وضعشان بهتر باشد ، نه تنها به ما ضرری نمی رسد بلکه ممکن سود اندکی نیز داشته باشند .

حتما بخوانید: از نشانه های آدم افسرده چه می دانید

 

تعریف حسادت از دیدگاه روانشناسی

حسادت از دیدگاه روانشناسی تا حدودی متفاوت است ؛ حس حسودی را نتیجه احساساتی مانند پوچی ، ضعف ، ناتوانی ، آسیب پذیری ، ترس ، آشفتگی ، حس کمبود و غیره می دانند . اغلب افراد حسود نه تنها چیزی که دیگری دارد را می خواهد بلکه از داشته های فرد ناراحت خواهد شد .

آن ها از خوشبختی و موفقیت دیگران ناراحت خواهند شد و احساس نارضایتی خواهند کرد . آن ها با حرف زدن پشت دیگران ، غیبت کردن و به خاطر انداختن موقعیت او ، سعی در ترور شخصیت وی دارند .

حسادت می تواند ریشه در کودکی و تربیت آن ها باشد ، که در همه عمر در فرد باقی ماند و باعث آزار و اذیت او خواهد شد . در واقع فرد حسود از موفقیت تمام افراد چه آشنا و چه غریبه احساس ناراحتی کرده و اذیت خواهد شد .

به طور مثال می توان گفت در خانواده هایی که به یکی از بچه ها بیشتر از دیگران محبت و توجه می کنند ، حس حسادت ایجاد خواهد شد . در نتیجه آن ها به آسیب پذیری حاد رسیده و این حس در بلند مدت نیز سبب رنج و عذاب آن ها خواهد شد .

این افراد در بچگی حالاتی همچون جبران کردن ، تلافی کردن و یا رقابت های ناخواسته و خواسته را از خود نشان می دهند . در موارد شدید تر به دنبال آن هستند که داشته های دیگران را از آن ها بگیرند و آن ها را اذیت کنند .

لازم به ذکر است بدانید که حسادت ریشه در نا امنی فرد دارد ، شاید برایتان عجیب باشد که حسادت چه ارتباطی به نا امنی دارد ؟ اما باید بدانید که حسادت به آن دلیل که از ترس می آید ، تبدیل به ناامنی در افراد خواهد شد .

بیشتر بخوانید: اختلالات شخصیتی هر دسته

پس نکته مهم اینجا است که ریشه حسادت ترس و ریشه ترس ، نا امنی می باشد . به طور مثال مردی را در نظر بگیرید که نسبت به همسر خود و کسانی که با او در ارتباط هستند ، حسادت می کند که این حس از ترس از دست دادن او سرچشمه می گیرد .

همواره انسان ها در راه رسیدن به موفقیت و به تکامل رسیدن هستند ، اما ضمیر ناخود آگاه انسان هایی که هنوز پرورش نیافته است ، این حس را در خود نمی بینند که برای رسیدن به خواسته هایشان تلاش کنند .

در واقع این افراد نه تنها احساس ضعف خواهند کرد بلکه پیشرفت و موفقیت دیگران را نیز نمی خواهند . در موراد شدیدتر سعی خود را برای از بین بردن شادی و موفقیت دیگران می کنند تا آن ها دچار کمبود شوند .

 

در نهایت

همانطور که گفتیم ممکن است حس حسادت ریشه در کودکی فرد داشته باشد ، در صورتی که والدین هر چه زودتر این حس کودک خود را متوجه شوند ، می توانند آن را حل کنند و به کودک خود کمک کنند .

در صورتی که حس حسادت در کودکان درمان نشود ، تا بزرگسالی آن ها دوام داشته و در آینده نه تنها باعث آزار و اذیت خود او خواهد شد بلکه می تواند به دیگران نیز آسیب برساند .

افراد حسود باید بتوانند با خود کنار بیایند و به این نتیجه برسند که خوشبختی و موفقیت دیگران به آن ها ضرری نمی رساند . در غیر این صورت فرد باید به پزشک مراجعه کرده تا این حس را در خود بکشد .

در ادامه بخوانید: کنترل استرس



سوالات متداول

 

1- ✔️ از حس حسادت و حسودی چه می دانید ؟

✔️ این حس ممکن است در برخی از افراد وجود داشته باشد و باعث رنجش و عذاب دیگران شود که در متن مقاله بیشتر در مورد آن توضیح داده شده است .



2- ✔️ تعریف حسادت از دیدگاه جامعه شناسی چیست ؟

✔️ حس حسادت در واقع به دلیل کمبود های فرد نسبت به دیگران می باشد که در متن مقاله بیشتر در مورد آن توضیح داده شده است .



3- ✔️ تعریف حسادت از دیدگاه روان شناسی چیست ؟

✔️ این حس نزدیک به حس هایی همچون پوچی ، ضعف ، ناتوانی و غیره می باشد که در متن مقاله بیشتر در مورد آن توضیح داده شده است .

منبع : حسادت و حسودی را بیشتر بشناسید

  انتشار : ۱۱ تیر ۱۳۹۹               تعداد بازدید : 12

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما