محل لوگو

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 54
  • بازدید دیروز : 356
  • بازدید کل : 44179

آیا اضطراب همان استرس است ؟


استرس و اضطراب یک حس غیرقابل انکار در افراد بوده که بی شک همه آن را تجربه کرده اند ؛ گاهی ممکن است استرس و یا اضطراب تاثیرگذار بوده و سبب موفقیت های روزافزون افراد باشد . اما در برخی از موارد حجم و میزان استرس افراد افزایش پیدا کرده و سبب مشکلات بسیاری نیز خواهد شد .

بی شک اغلب افراد استرس و اضطراب را باهم بکار برده و از تفاوت های آن آگاه نیستند ؛ هر چند برخی از مشخصه های آن همانند یکدیگر بوده حتی افراد هنگامی که دچار استرس و یا اضطراب می شوند ؛ حالاتی مشابه با یکدیگر دارند .

 

مفهوم اضطراب

حس اضطراب یک حس درونی بوده و یک احساس درماندگی ، عدم اطمینان ، نگرانی و اغلب همراه با مشکلات جسمی بوده که در موقعیت های تنش زا زندگی به سراغ فرد خواهد آمد . از جمله علائم اضطراب در افراد تنگی نفس ، تپش قلب ، سردرد ، لرزش دست و تعریق می باشد .

نشانه های اضطراب در افراد با توجه به میزان حالات روحی و همچنین شرایط آن ها متفاوت بوده ؛ هر چند این نشانه ها ممکن است کم و یا زیاد شوند . افراد در موقعیت های تنش زا ، بحرانی ، مشغله های ذهنی ، شرایط نابسامان و غیره دچار اضطراب های درونی شوند .

اضطراب اغلب غیرقابل کنترل بوده و لازم است آن را مدیریت کرد ؛ خود فرد و یا اطرافیان او توانایی درمان اضطراب را نداشته و باید به کمک روانشناس و از طریق روش هایی همچون روان درمانی و یا دارو درمانی آن را درمان کرد .

بیشتر بخوانید: تعریف اضطراب

 

مفهوم استرس

استرس یک حس ترس و نگرانی بوده که در نتیجه فشار های روحی روانی ، شرایط محیط ، اتفاقات تنش زا و همچنین حوادث ناگهانی رخ می دهد . در واقع می توان گفت استرس نشانه ارزیابی فرد از تجارب تلخ ، استرس زا و همچنین تنش زا محیط می باشد .

در افراد مختلف و با توجه به میزان استرس آن ها نشانه های مختلفی دارد ؛ از جمله نشانه های استرس در افراد می توان به نشانه های روانی ، رفتاری و همچنین جسمانی اشاره کرد . همچنین لازم است بدانید که گاهی ممکن است در زندگی برخی از افراد اتفاقات ناگوار افتاده و فرد به این دلیل دچار استرس شود .

زمانی که فرد توانایی تحمل مشکلات و یا سازگاری با برخی از حوادث زندگی را نداشته ؛ ناچار مانده و استرس می کشد . این استرس نه تنها قابل مدیریت نبوده بلکه نمی توان آن را مهار کرد . در نتیجه فرد دچار مشکلات بسیاری خواهد شد .

بیشتر بخوانید: تعریف استرس

 

اضطراب و استرس چه تفاوتی باهم دارند

همانطور که گفتیم به دلیل نشانه های مشابه استرس و اضطراب اغلب افراد آن را به جای هم بکار برده و از تفاوت آن آگاه نیستند . در ادامه برخی از تفاوت های استرس و اضطراب را بیان خواهیم کرد :

 

استرس گاهی مفید بوده اما اضطراب مفید نمی باشد

در واقع استرس کم می تواند تاثیرگذار بوده و نتیجه مثبت نیز داشته باشد ؛ اما اضطراب کم و یا زیاد هیچ گونه جنبه مثبتی نخواهد داشت . در واقع نوعی اصطلاح به نام استرس مفید وجود دارد که در صورتی که سبب پیشرفت فرد شود بکار می رود .

فرض کنید دانش آموزی که پیش از امتحان استرس دارد ؛ این استرس و نگرانی او سبب خواهد شد تا بیشتر درس بخواند . اما اگر همین دانش آموزان اضطراب داشته باشد ؛ نه تنها تمرکز خود را از دست داده بلکه دیگر نمی تواند درس بخواند .

 

استرس دلیل مشخصی داشته اما اضطراب دلیل مشخصی ندارد

افراد ممکن است به دلایل مختلفی همچون امتحانات ، شغل و یا حتی زندگی شخصی دچار استرس شوند ؛ اما اضطراب حتی ممکن است در موقعیتی که فرد هیچ گونه مشکلی نیز نداشته و در شرایط عادی به سراغ فرد بیاید و فرد دلشوره بگیرد .

با این وجود اغلب نشانه های استرس و اضطراب به یکدیگر شبیه بوده که از جمله آن ها می توان به مشکلات معده ، مشکلات خواب ، عدم تمرکز ، نگرانی و یا حتی در موارد شدید تر افسردگی اشاره کرد . تفاوت در میان این نشانه های مشترک نگرانی ها پی در پی و وحشت آور در حس اضطراب بوده که به زودی برطرف نخواهد شد .


اضطراب در نتیجه استرس می باشد

گاهی ممکن است فرد دچار استرس های کوتاه شده که قابل مدیریت کردن باشد ؛ اما اگر استرس های فرد به مرور زمان افزایش پیدا کند نه تنها درمان نخواهد شد بلکه به اضطراب نیز تبدیل می شود و همیشه همراه فرد می باشد .

در واقع می توان گفت اضطراب در نتیجه استرس های بیش از حد و غیرقابل کنترل فرد بوده که عدم مدیریت آن باعث شده است برای فرد همیشگی باشد .

 

استرس در نتیجه فشار خارجی خواهد بود

همانطور که گفتیم ممکن است استرس فرد به دلایلی همچون کار ، تحصیل و یا حتی زندگی زناشویی ارتباط داشته باشد ؛ در نتیجه علت آن واکنش به عوامل خارجی می باشد . اما اضطراب در نتیجه اتفاقات بیرونی نبوده و حسی است که در درون خود فرد اتفاق خواهد افتاد .

 

استرس بیش از اضطراب قابل کنترل می باشد

استرس به این دلیل که در اثر عوامل بیرونی و خارجی اتفاق می افتد ؛ قابل کنترل تر و همچنین تمام شدنی می باشد . زیرا با تمام شدن عامل بیرونی استرس زا ، استرس فرد نیز تمام خواهد شد . اما اضطراب به این سرعت تمام نشده و ممکن است تا مدت ها همراه فرد بوده و گاهی نیز به کمک روانشناس از بین رود .

نتیجه گیری

با تفاوت های استرس و اضطراب آشنا شدید ؛ بی شک استرس و اضطراب را بار دیگر تجربه خواهید کرد ، در صورتی که حس شما استرس به عوامل خارجی بوده به فکر مدیریت کردن آن باشید . اما اگر حس شما اضطراب بود نه تنها آن را جدی گرفته بلکه در صورت درمان این حس از روانشناس کمک بگیرید .

در ادامه بخوانید: کنترل استر س



سوالات متداول

 

1- ✔️ از مفهوم اضطراب چه می دانید ؟

✔️ اضطراب نوعی حس درونی بوده که حتی ممکن است بدون دلیل در فرد ایجاد شده باشد که در متن مقاله بیشتر در مورد آن توضیح داده شده است .



2- ✔️ از مفهوم استرس چه می دانید ؟

✔️ استرس در واقع نوعی واکنش افراد به حالات ها و اتفاقات تنش زا محیطی می باشد که میزان حداقل آن تاثیرگذار می باشد که در متن مقاله بیشتر به جزئیات آن اشاره شده است .



3- ✔️ آیا اضطراب و استرس با یکدیگر تفاوت دارد ؟

✔️ بی شک بله اما بسیاری از افراد باور دارند که اضطراب همان استرس می باشد که در متن مقاله تفاوت آن ها توضیح داده شده است .

منبع : آیا اضطراب همان استرس است ؟

  انتشار : ۱۹ تیر ۱۳۹۹               تعداد بازدید : 17

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما