محل لوگو

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 64
  • بازدید دیروز : 68
  • بازدید کل : 44586

عوامل حسادت


از ابتدای تاریخ بشریت یعنی زمانی که قابیل به دلیل حسادت برادر خود هابیل را به قتل رساند ، می توان تظاهر حس حسادت را دید . گاهی اوقات ما به اطرافیان خود و حتی عزیزانمان حسودی می کنیم که اگر از حد طبیعی خود خارج شود ، می تواند خطر آفرین باشد .

واضح است که هیچ کس چه همسر ، خواهر یا برادرتان باشد و چه همکار و دوستتان ، ارتباط با یک فرد حسود را نمی خواهد . علاوه بر این خود فرد نیز مطمئنا از تجربه حس حسادت و زندگی با این احساس منفی و آسیب زا لذت نمی برد و هیچ چیزی نمی تواند سریعتر از حسادت یک رابطه را خراب کند . بنابراین لازم است که ریشه حسادت خود را بشناسید تا بتوانید به طور آگاهانه از این احساس منفی دوری کنید . به همین منظور در ادامه این مقاله علت های حسادت شرح داده شده اند .

 

عوامل حسادت

حسودی به معنی کینه توزی نسبت به کسی است که از موفقیت یا برتری ای برخوردار است که شما همیشه خواهان آن بوده اید و یا ترس از دست دادن کسی است که به درست یا غلط فکر می کنید که ترکتان خواهد کرد ، این فرد می تواند همسر ، شریک زندگی ، بهترین دوستتان و غیره باشد .

در چنین مواقعی شروع به ساختن داستان هایی در ذهن خود می کنید و در واقعیت به دنبال شواهدی می گردید که سناریویی که در سر دارید را تایید کنند . داستانی که شما برای خودتان تعریف می کنید چیست؟ آیا اعتقاد دارید که دوست داشتنی نیستید و به زودی شریک زندگیتان به این موضوع پی می برد و ترکتان می کند ؟ تا کنون فکر کرده اید که هسته اصلی احساسات حسادتتان چیست ؟ در این بخش از مقاله مواردی که می توانند ریشه حسادتتان باشند بیان کرده ایم .

عزت نفس پایین

روان رنجوری ( دسته ای از اختلالات روانی که علامت اصلیشان اضطراب است )

احساس ناامنی

وابستگی به شریک زندگی خود

احساس عدم کفایت در روابط خود

سبک دلبستگی مضطربانه که در کودکی میان نوزاد و مراقبش شکل می گیرد .

حتما بخوانید : روانشناسی حسادت

 

عوامل زمینه ساز حسادت

اکنون می دانید که علت حسادتتان ممکن است عزت نفس پایین ، احساس نا امنی و مواردی از این قبیل باشد . اما برای اینکه بتوانید از احساس حسادت خود خلاص شوید ، لازم است که بدانید چه چیزی باعث شده است که عزت نفستان را از دست بدهید . به همین منظور در این بخش از مقاله عوامل زیربنایی که ممکن است علت های حسودی را به وجود آورده باشند ارائه شده اند .

عوامل حسادت در کودکی

  • فقدان امنیت یا ثبات در دوران کودکی یا مشکلات در روابط نزدیک خانوادگی می توانند باعث کاهش عزت نفستان شده باشند .

  • ممکن است پدر یا مادرتان که به عنوان الگوهای کودکیتان بوده اند نیز حسود بوده اند و شما از حسادت را از آنها تقلید کرده و آموخته باشید .

  • افرادی که در کودکی برایتان با ارزش بوده اند این احساس را به شما القا کرده اند که ناتوان هستید . بنابراین شما باور کرده اید که موفق نیستید و در هیچ کاری هم موفق نخواهید شد .

  • در کودکی به طور مداوم با کودکان دیگر مقایسه شده اید و همین موضوع باعث شده که در بزرگسالی نیز خود را با دیگران مقایسه کنید و حس حسادت را در خود پرورش دهید .

عوامل حسادت در بزرگسالی

  • شاید پیش از این به یک یا چند نفر اعتماد کرده اید و آن ها از اعتمادتان سواستفاده کرده اند . همین موضوع باعث می شود که تصور کنید هیچ کس قابل اعتماد نیست و در نتیجه در روابطتان احساس ناامنی کنید .

  • اگر شریک زندگی قبلی تان ترکتان کرده و خودتان را مقصر می دانید ، احساس کمبود خواهید کرد و به دیگرانی که به نظرتان انسان های کاملی هستند ، حسودی خواهید کرد .

  • اگر در تحصیل ، کار و یا زندگی خود موفق نبوده باشید احساس ناکامی می کنید و اعتماد به نفس شما به طور چشمگیری کاهش می یابد ، بنابراین کاملا طبیعی است که به دوستان و همکاران موفق خود حسادت کنید .

بیشتر بخوانید : حسادت زنانه

عوامل حسادت در حال حاضر

  • اگر بیش از حد عاشق باشید ، ترس از دست دادن شریک زندگی تان به حدی خواهد بود که دائما احساس حسادت شما را بر می انگیزد .

  • آیا اگر شریک زندگیتان به دلیل مشغله های کاری و غیره اندازه سابق به شما توجه نکند ، علت آن را در وجود خود جستجو می کنید و به دنبال ایراد و نقصتان می گردید ؟ اگر چنین است ، مطمئنا حسی که پس از آن تجربه خواهید کرد ، حس حسادت است .

  • اگر برای اینکه در رابطه فعلی تان باشید بسیار خطر کرده و جنگیده اید ، به طوری که در صورت پایان یافتن رابطه تان ضربه بزرگی می خورید ، کاملا طبیعی است که نسبت به شریک زندگیتان احساس حسادت زیادی داشته باشید .

 

 

کلام آخر

به طور کلی حسادت می تواند به راحتی یک رابطه را از هم بپاشد ، می تواند برای اطرافیان فرد حسود خطرناک باشد و همچنین اثرات مخربی بر جسم و روان فرد حسود بر جای بگذارد . اما تنها زمانی می توانید این احساسات منفی را از بین ببرید که ریشه آن را بشناسید و مشکل را به صورت پایه ای برطرف کنید .

ریشه مشکل حسادتتان می تواند بسیار قدیمی باشد و مربوط به دوران کودکی شما بشود . ممکن است ریشه آن را در رابطه های قبلی تان بیابید و یا دلیل اصلی حسادتتان در نشانه هایی باشد که در روابط فعلیتان وجود دارد . با شناسایی عوامل زیربنایی حسادت خود می توانید آن را برطرف کنید .

در ادامه بخوانید :درمان حسادت



سوالات متداول

 

1- ✔️ چه عواملی می توانند باعث حسودی شوند ؟

✔️ حس حسادت می تواند به دلیل پایین بودن عزت نفس و اعتماد به نفس ، احساس ناامنی و مواردی که به طور کامل در مقاله بیان شده اند ، مرتبط باشد .



2- ✔️ چه تجربیاتی در دوران کودکی می تواند باعث ایجاد حس حسادت در بزرگسالی شود ؟

✔️ اگر فردی در کودکی تحقیر شده باشد یا عزت نفسش را از دست داده باشد ، همچنین در شرایطی که در کودکی به طور مداوم مقایسه شده باشد و موارد دیگری که در متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده اند ، می تواند حس حسادت را در بزرگسالی خود پرورش دهد .



3- ✔️ چه تجربیاتی در بزرگسالی فرد می تواند باعث ایجاد حس حسادت شود ؟

✔️ گاهی افراد شکست در روابط قبلیشان را تقصیر خود می دانند و گاهی از اعتمادشان توسط چندین نفر سواستفاده شده و غیره که می توانید تمامی این موارد را در مقاله مطالعه کنید .

منبع : عوامل حسادت

  انتشار : ۴ آذر ۱۳۹۹               تعداد بازدید : 14

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما