محل لوگو

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 28
  • بازدید دیروز : 82
  • بازدید کل : 44632

تغذیه بیمار ام اس


مولتیپل اسکلروزیس (MS) زمانی ایجاد می شود که سیستم ایمنی بدن به اشتباه به سیستم عصبی مرکزی حمله کند. هیچ درمانی برای ام اس وجود ندارد، اما برخی از درمان ها و انتخاب های غذایی ممکن است به برخی از افراد در مدیریت این بیماری کمک کند. وقتی فردی به MS مبتلا می شود، میلینی که رشته های عصبی را می پوشاند آسیب می بیند. در نتیجه، اعصاب شروع به از دست دادن توانایی انتقال سیگنال های الکتریکی می کنند.

درمان ام اس بر مدیریت علائم فرد و کمک به زندگی با این بیماری متمرکز است. یک رژیم غذایی متعادل بیماری MS می تواند سلامت کلی فرد را بهبود بخشد و ممکن است به مدیریت ام اس کمک کند. در این مقاله در مورد رژیم غذایی برای بیماری ام اس و تغذیه مناسب و نامناسب برای افراد با این بیماری ارائه شده است.

 

تاثیر تغذیه بر ام اس

در ام اس عودکننده، علائم آمده و می روند. بنابراین علائم فرد مدام برگشته و سپس فروکش می کنند، در سایر انواع ام اس که پیشرونده هستند، علائم به تدریج تشدید می شود. درمان ام اس بر مدیریت علائم فرد و کمک به زندگی با این بیماری متمرکز است. یک رژیم غذایی متعادل می تواند سلامت کلی فرد را بهبود بخشد و ممکن است به مدیریت این بیماری و کاهش استرس بیماری ام اس کمک کند.

هیچ مدرکی مبنی بر این که یک رژیم غذایی خاص می تواند از بیماری مولتیپل اسکلروزیس (MS) در افراد پیشگیری کرده و یا آن را درمان کند، وجود ندارد. برخی از رژیم‌ های غذایی خاص در واقع می‌توانند مضر باشند، زیرا حاوی مقدار زیادی از ویتامین ‌یا کمبود ویتامین‌ هستند. به طور کلی افراد با بیماری ام اس، به رژیم غذایی متعادل، کم چربی و پر فیبر نیاز دارند. غذاهای فرآوری نشده یا به طور طبیعی فرآوری شده به غذاهای فرآوری شده ترجیح داده می شوند.

این رژیم غذایی مشابه رژیم مدیترانه ای و همان رژیم غذایی سالمی است که برای عموم مردم توصیه می شود. همچنین این افراد باید از مصرف الکل دوری کنند. به طور کلی درک نقش رژیم غذایی در ام اس و ایجاد تغییرات خاص ممکن است منجر به عود کمتر، کاهش خطر عوارض سلامتی و کیفیت زندگی بهتر شود. البته قبل از مصرف یا حذف ماده غذایی از رژیم خود حتما باید با پزشک مشورت کرد.

حتما بخوانید: مشاوره نحوه رفتار با بیمار ام اس

 

 

 

 

 

تغذیه بیمار ام اس چیست

برخی از غذا ها ممکن است با تأثیر بر عملکرد سیستم ایمنی، اعصاب و بدن برای افراد مبتلا به ام اس مفید باشند. در این جا تغذیه مناسب برای بیماران ام اس ارائه شده است.

پروبیوتیک ها

تغییرات در سلامت روده ممکن است به اختلالات ایمنی کمک کند. منبع معتبر تحقیقاتی نشان می‌دهد که سلامت روده در بسیاری از شرایط سلامتی نقش دارد. نویسندگان یک مطالعه نشان داده که تنظیم فلور روده با استفاده از پروبیوتیک ها، ممکن است برای افراد مبتلا به ام اس مفید باشد. پروبیوتیک ها شامل ماست، کفیر، کلم ترش، کیمچی یا چای تخمیر شده است.

فیبر

سطوح بالای فیبر در بسیاری از غذا های گیاهی وجود دارد و تغذیه مناسبی برای بیماران MSاست، مواد فیبر دار شامل میوه، سبزیجات، آجیل، دانه ها، حبوبات، غلات کامل و برنج قهوه ای است.

ویتامین D

ویتامین دی برای همه به خصوص افراد دارای بیماری ام اس لازم است، طبق تحقیقات به نظر می رسد افرادی که سطوح بالای ویتامین D دارند کمتر در معرض خطر ابتلا به ام اس هستند. ویتامین D برای سلامت استخوان ها نیز مهم است. افراد مبتلا به ام اس ممکن است بیشتر با تراکم استخوان پایین و پوکی استخوان مواجه شوند، به خصوص اگر قادر به حرکت آسان نباشند. مصرف کافی رژیم غذایی حاوی ویتامین D ممکن است به جلوگیری از این امر کمک کند. مواد غذایی داراری ویتامین d شامل ر.غن ماهی، محصولات لبنی غنی شده، ماست، آب پرتقال، جگر و زرده تخم مرغ است.

تغذیه بیماری ام اس

بیوتین

بیوتین شکلی از ویتامین B است که این ویتامین در بسیاری از غذا ها وجود دارد، اما مواد غذایی ویژه سرشار از بیوتین شامل تخم مرغ، دانه آفتابگردان، جگر گاو، بادام، اسفناج، بروکلی و نان گندم کامل است.

آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان ها می توانند به به جلوگیری از آسیب سلولی کمک کند که شامل مواد غذایی مثل میوه ها، سبزیجات، ادویه جات، غلات، حبوبات، گیاهان و چای است.

حتما بخوانید: مواد غذایی ضد استرس

 

رژیم غذایی نامناسب بیماری ام اس

آن چه بیماران ام اس نباید بخورند، به اندازه چیز هایی که می خورند مهم است. برخی مواد غذایی منجر به تشدید علائم این بیماری می شود. رژیم غذایی نامناسب بیماری ام اس در این جا شرح داده شده است.

سدیم

مطالعاتی نشان داد که هر چه میزان سدیم در رژیم غذایی افراد مبتلا به MS بیشتر باشد، احتمال عود علائم آن ها بیشتر می شود و خطر ابتلا به ضایعات جدید بیشتر می شود، همچنین سدیم اضافی می تواند فشار خون این فراد را افزایش داده و فشار خون بالا با نا امیدی از زندگی در افراد مبتلا به ام اس ارتباط دارد.

چربی اشباع شده

چربی های اشباع شده عمدتاً از محصولات حیوانی و فرآورده های جانبی مانند گوشت قرمز و لبنیات پرچرب به دست می آیند. آن ها همچنین در غذاهای حاوی روغن نخل و روغن نارگیل وجود دارند. این چربی منجر به کلسترول بالا در افراد و تصلب شرایین می شود. افرادی که ام اس دارند در مقایسه با افرادی که ام اس ندارند در معرض خطر بیشتری برای مشکلات قلبی هستند بنابراین باید از چربی های اشباع شده دوری کنند.

گلوتن

مطالعاتی نشان داده که شیوع بیماری سلیاک، یک بیماری خود ایمنی که با عدم تعادل گلوتن مشخص می شود، بین افراد مبتلا به ام اس نسبت به جمعیت عمومی بیشتر است. گلوتن پروتئینی است که در گندم و جو وجود دارد و باید مصرف آن در افراد با بیماری ام اس به حداقل برسد.

قند

قند بیش از حد، به خصوص به شکل شیرینی منجر به افزایش وزن شده و چاقی باعث افزایش خستگی می شود که یکی از علائم رایج ام اس است. بنابراین مصرف آن یا باید قطع شده یا کنترل شده باشد.

شیر گاو

طبق مطالعاتی برخی از افراد مبتلا به ام اس ممکن است به پروتئین های خاص موجود در شیر واکنش نشان دهند، اما اگر می خواهید سعی کنید شیر گاو را از رژیم غذایی ام اس خود حذف کنید تا ببینید آیا این شیر به علائم شما کمک می کند یا خیر، مطمئن شوید که مقدار زیادی کلسیم، پروتئین و ویتامین D را از منابع غذایی دیگر دریافت می کنید.

حتما بخوانید: مواد غذایی ضد افسردگی

 

 

 

 



سوالات متداول

 

1- تاثیر تغذیه بر ام اس چیست؟

درک نقش رژیم غذایی در ام اس و ایجاد تغییرات خاص ممکن است منجر به عود کمتر بیماری شود که در متن مقاله مطرح شده است.



2- تغذیه بیمار ام اس چیست؟

برخی از غذا ها ممکن است با تأثیر بر عملکرد سیستم ایمنی، اعصاب و بدن برای افراد مبتلا به ام اس مفید باشند که در متن مقاله شرح داده شده است.



3- رژیم غذایی نامناسب بیماری ام اس چیست؟

آن چه بیماران ام اس نباید بخورند، به اندازه چیز هایی که می خورند مهم است که در متن مقاله توضیح آن ارائه شده است.

منبع : تغذیه بیمار ام اس

  انتشار : ۴ بهمن ۱۴۰۰               تعداد بازدید : 7

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما