محل لوگو

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 96
  • بازدید دیروز : 82
  • بازدید کل : 44700

رنگ ها در نقاشی کودکان چه مفهومی دارند


هر چند با بررسی و تفسیر نقاشی کودکان می توان به اطلاعات مهمی دست پیدا کرد اما طبق تحقیقات روانشناسان رنگ های موجود در نقاشی های کودکان دارای مفهوم و معانی مختلفی هستند که نشان دهنده شخصیت کودک می باشد . طبق این تحقیقات می توان گفت رنگ های گرم نشانه برون گرایی و رنگ های سرد نشانه درون گرایی در کودکان است .

با توجه به فرهنگ و سن کودک و همچنین نحوه ترسیم اشکال در نقاشی ، می توان به مفاهیم مختلف رنگ ها در نقاشی کودگان پی برد و هر کدام از رنگ ها را تفسیر کرد .

فراوانی وجود یک رنگ مشخص در نقاشی کودکان نگران کننده نیست اما اگر کودک در تمامی نقاشی هایش از رنگ مورد نظر بیشترین استفاده را می کند ، مشکلی وجود دارد و باید آن را برطرف کرد .

 

تحلیل رنگ ها در نقاشی

به عقیده روانشناسان وجود رنگ های سرد مانند آبی ، سبز ، خاکستری ، سیاه در نقاشی کودکان نشانه گرایش درونگری ، فاصله جوئی یا کمروئی است . در حالی که وجود رنگ های گرم مانند قرمز ، پرتغالی ، صورتی و زرد نشانه گرایش به برونگری ، جستجوی تماس و ارتباط است .
همچنین سطح سفید و سطح رنگ آمیزی شده در نقاشی کودکان نیز مفهمومی دارد که باید به آن توجه کرد .
نبودن رنگ در نقاشی ، نشانه کمبود احساسات یا ناتوانی در ابراز احساسات است البته بخشی از کاغذ که سفید گذاشته می شود به منزله فضایی ناکارآمد ، خالی گذاشته می شود .
فراوانی رنگ سفید در نقاشی نشان دهنده اهمیت زندگی درونی ، مشکلات شخصی و گرایش به رویا پردازی هستند اما در نهایت تفسیر آن باید با دقت انجام شود .

برخی از نقاشی ها سطح خالی ندارند و تمامی سطوح از رنگ پوشیده شده است ؛ در تفسیر این نقاشی می توان فرض کرد نقاش دارای واکنش و احساسات لحظه ای است و همچنین تمامی عوامل محیطی می تواند در او تاثیر بگذارد .
همچنین پر کردن مرتب صفحه کاغذ برای رسم کردن عناصری مانند برف ، باران یا موارد مختلف می تواند نشان دهنده این باشد که کودک سعی می کند با پر کردن تمام صفحه نقاشی فضا را در اختیار بگیرد و همچنین حس کند جهان را به چنگ آورده است .

زیاده روی در رنگ کردن و پر کردن صفحه خالی نشانه اضطراب یا تنش در کودک است که در صورت تکرار این موضوع باید بررسی بیشتری روی آن انجام شود . همچنین کنار هم قرار گرفتن برخی از رنگ ها در کنار هم معانی جدیدی پیدا می کنند که در ادامه آن ها را بیان می کنیم .

به طور مثال زمانی که در نقاشی فرزند خود رنگ قرمز ( یا نارنجی ) و سیاه را در کنار هم مشاهده شود به این نشانه است که او دچار خشم و عصبانیت است ؛ همچنین اگر رنگ های زرد و قرمز در کنار هم بودند یعنی فرزند شما به دنبال اجتماعی خواهی است . رنگ قرمز و سبز نیز در کنار یکدیگر مفهوم دو سوگرایی و عصبانیت دارند .

 

تفسیر برخی از رنگ ها در نقاشی کودکان

رنگ ها معانی مختلفی دارند و زمانی که یک کودک به رنگ خاصی علاقه نشان می دهد یا فقط با یک رنگ نقاشی می کشد می تواند اطلاعاتی را به ما بدهد ، هنگامی که به رنگ های یک نقاشی نگاه می کنیم باید از تفسیر رنگ ها و اینکه چه چیزی و چه کسی با آن رنگ نقاشی شده است دقت کنیم .

  • مفهوم رنگ قرمز

اگر کودکان از رنگ قرمز استفاده کنند ، نشانه گرمی ، سرزندگی و اشتیاق است اما همچنان می تواند نشانه خطر ، سرکشی یافریادی برای کمک باشد .

  • تفسیر رنگ آبی

در نقاشی کودکان از رنگ آبی معمولا برای رنگ کردن ابرها استفاده می شود ، یک ابر تیره معمولا یک ابر بارانی است ، آب معمولا آبی روشن است . کودکان کوچک اغلب با آبرنگ نقاشی می کنند ، گویی در احساساتشان هنوز شناور هستند .

  • مفهوم رنگ زرد

کودکی که از رنگ زرد در نقاشی هایش استفاده می کند سرزندگی و گرمی را نشان می دهد . کودکان همیشه خورشید را زرد می کشند . استفاده بیش از حد از رنگ زرد در نقاشی ها ممکن است نشانگر پر انرژی بودن یا بیش فعالی باشد و البته برخی از زردهای روشن نشانگر عصبانیت یا حسادت است .

 

 

  • مفهوم رنگ سیاه

کودک ممکن است افسرده یا ناراحت باشد که احساساتش را در رنگ سیاه پنهان می کند . به هر حال رنگ سیاه اغلب توسط کودکان نووپا و پیش دبستانی که در مرحله طغیان رفتارهای خشن و تلاش برای قدرت هستند استفاده می شود .

  • مفهوم رنگ سفید

اگر کودکی با رنگ سفید نقاشی کند ممکن است در حال ابراز احساس پوچی باشد . یک برگه سفید خالی یا تقریبا خالی نشان دهنده احساس یا جنبه ای است که هنوز ناشناخته ، ناهشیار یا ناپخته است .

  • مفهوم رنگ بنفش

این رنگ ترکیب قرمز و آبی است و گرما و سرما را با خود به همراه دارد که منجر به نوعی تنش می شود . تفسیر رنگ قرمز و آبی به وسیله بنفش سرکوب می شود و اغلب به معنای نوعی سرکوب احساسی است .

عزاداری و غم اغلب با رنگ بنفش نشان داده می شوند و افرادی که احساس تنش یا دوسوگرایی دارند مانند جادوگران ، تردستان اغلب رنگ بنفش می پوشند .

  • مفهوم رنگ قهوه ای

رنگ قهوه ای ترکیب تفسیر قرمز ( خون و خطر ) ، زرد ( نور و گرما ) و آبی ( دوری و سردی ) ، مجموعه ای از احساسات را ارایه می دهد که با یکدیگر در تناقض اند .

کودکانی که از رنگ قهوه ای در نقاشی های خود بسیار استفاده می کنند اغلب دارای احساسات پنهان و متناقض اند .

منبع : رنگ ها در نقاشی کودکان چه مفهومی دارند

  انتشار : ۸ خرداد ۱۳۹۹               تعداد بازدید : 15

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما