محل لوگو

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 68
  • بازدید دیروز : 96
  • بازدید کل : 45645

خانه در نقاشی کودک چه مفهومی دارد


کودکان زمانی که بزرگ می شوند و توانایی مداد در دست گرفتن پیدا می کنند ، شروع می کنند به نقاشی کشیدن . کودک هر چه را که در محیط اطراف خود می بیند می تواند نقاشی کند که شامل درخت ، انسان ها ، خانه ، آسمان و گاهی هم شامل خط های ساده و بی معنی می شود .

در بعضی مواقع کودکان حالات درونی خود را نقاشی می کنند . به طور مثال زمانی که ناراحت هستند ، استرس یا اضطراب دارند و حتی زمانی که آرامش دارند یا خوشحال هستند . همچنین می توان گفت رنگ های نقاشی کودکان دارای مفاهیم درونی و احساسات کودکان هستند .

در اکثر مواقع در نقاشی های کودکان خانه دیده می شود ، کودکان خانه را به شکل های مختلفی می کشند که متناسب با حالات روحی آن ها است ؛ در این مقاله قصد داریم معانی انواع خانه ، اجزای خانه مانند تراس داشتن ، آپارتمان و ... را بررسی کنیم . ممکن است خانه ای که کودک در نقاشی خود می کشد ؛ خانه ای باشد که کودک در آن زندگی می کند که احساسات مختلفی در این خانه است . ما در این مقاله در مورد تفسیر انواع خانه در نقاشی کودکان می پردازیم .

 

مفهوم خانه در نقاشی کودکان

همانطور که گفتیم نقاشی های کودکان می تواند بیانگر حالات روحی و احساسی کودکان باشد در نتیجه نقاشی های کودکان می تواند مفاهیم مختلفی داشته باشد . در این مقاله قصد داریم مفهوم مدل های مربع و دایره خانه را بررسی کنیم .

 

  • مفهوم خانه مربعی

در گذشته تا کنون خانه های مربعی در تمام نقاشی های کودکان هستند که این نوع از خانه معمول ترین نوع خانه در نقاشی های کودکان است . مربع نشان دهنده احساسات مختلف کودک است به طور مثال مربع نشان دهنده حفاظت ، داشتن حد و مرز و یکپارچگی و سه گوش نشان دهنده روابط خانوادگی بین پدر ، مادر و فرزند است .

به همین دلیل اکثرا خانه هایی که کودک در نقاشی می کشد به شکل مربع و با سقفی سه گوش است و همین نشان دهنده احساسات کودک است و تجربه های احساسی او در زندگی . البته سقف می تواند نشانه های دیگری در نقاشی کودک داشته باشد ؛ نشانه هایی همچون مغز ؛ به طوری که خانه را صورت تصور کرد و سقف را بالاترین بخش سر یعنی مغز تشبیه کرد که در آن حافظه و تمرکز قرار دارد و معنی دیگر سقف می تواند وجود مشکل در بین اعضای خانواده باشد .

سقفی که کودک در بالای خانه می کشد نشانه ، امنیت است ؛ اگر کودکی سقف را با جزئیات بیشتر کشیده باشد نشانگر فعالیت زیاد مغز است که می تواند نشانه مشکل بین پدر ، مادر و کودک باشد .

 

 

  • مفهوم خانه دایره ای

همانطور که می دانید کودک در مرحله جنینی در شکم مادر است و زندگی را برای اولین بار در شکم مادر تجربه می کند به همین علت اگر کودک خانه گرد کشید می توان نشانه دهنده مرحله جنینی و شکم مادر باشد . در نتیجه از خانه گرد در نقاشی کودکان می توان فهمید که کودک هنوز مکان خود را خلق نکرده است .

در نتیجه کودک پیش از آنکه بتواند با دنیای بیرون و محیط اطراف خود ارتباط برقرار کند و با واقعیت ها روبرو شود باید سن او بیشتر شود و همچنین استقلال پیدا کند .

 

مفهوم اجزای مختلف خانه

برای تشخیص مفهوم خانه در نقاشی کودکان علاوه بر بررسی خانه باید اجزای مختلف که در پیرامون خانه قرار دارد را بررسی کنیم مانند در ، دیوار ، پنجره و دیگر اجزای پیرامون خانه . در ادامه مقاله معانی هر کدام از این اجزا را بررسی خواهیم کرد .

 

  • مفهوم در ها

درب ورودی در خانه و همچنین در نقاشی های کودکان مهم است زیرا درب ورودی محلی برای ورود مهر و وفا از درون خانه به بیرون خانه است پس اگر کودک در نقاشی خود درب ورودی را نکشد یعنی در بین اعضای خانواده او مشکلی وجود دارد درنتیجه آن ها در خانه مشکل دارند .

 

  • مفهوم دیوارها

همانطور که می دانید دیوار خانه به علت استحکام و محکم بودن آن نشانه حفاظت و پایداری است که محیط بیرون خانه را از درون خانه جدا می کند در نتیجه با وجود دیوار دنیای بیرونی و درونی را می توان از هم جدا کرد و همچنین می توان گفت دیوار به عنوان محافظت کننده در برابر عوامل بیرونی است .

 

  • مفهوم پنجره ها

پنجره نیز مانند دیگر اجزای اطراف خانه در نقاشی کودکان مفهوم مختلفی دارد . پنجره را می توان عاملی معرفی کرد که از طریق آن می توان فهمید در درون خانه چه خبر است و همچنین اعضای خانه هم از داخل خانه می توانند به بیرون خانه تسلط پیدا کنند و همچنین کسانی که بیرون خانه هستند را ببینند .
در کل ما از طریق پنجره ها می توانیم به اطلاعات داخل خانه دست پیدا کنیم و اگر پنجره ای را همراه با میله در نقاشی کشیده باشند می توان نشانه حفاظ برای ورود با اجبار به خانه باشد و همچنین میله باعث استحام پنجره می شود .

 

  • مفهوم دیگر جزئیات خانه

اگر کودک احساس ناراحتی داشته باشد در نقاشی خود خورشید را ناراحت می کشد یا برای کشیدن ابر از ابرهای تیره استفاده می کند . حصار کشیده شده در بیرون خانه نشان دهنده قلمرو کودک است که با حصار آن را مشخص کرده است و همچنین می تواند نشان دهنده کمبود آزادی کودک باشد یعنی محدود بودن او برای ارتباط با محیط بیرون از خانه .

لازم به ذکر است بدانید اگر کودک فرزند طلاق باشد و مدتی در کنار پدرش و مدتی دیگر را در کنار مادرش بگذراند در نقاشی خود دو خانه می کشد و با بررسی دیگر مفاهیم خانه می توان فهمید کودک به هر خانه چه حسی دارد .

و اما کشیدن خطوط بی معنی یعنی همان خط خطی کردن نیز نشان دهنده مشکلی در خانه است که کودک را بسیار آزار داده است و همچنین کودک از این موضوع احساس ناامنی بسیار می کند .

وسایل گرمایشی در نقاشی کودک بیانگر گرما و صمیمیت در خانه است یا همچنین وسایل پخت و پز نیز نشانه مشابه با بخاری دارد و البته دود در نقاشی کودک نشان دهنده این است که کودک به وسیله آن می تواند ناراحتی و غم های خود را از خود خارج کند .

در ادامه بخوانید : رنگ ها در نقاشی کودکان چه مفهومی دارد




سوالات متداول

 

1- ✔️ خانه مربعی در نقاشی کودکان چه مفهومی دارد ؟

برخی از کودکان خانه را در نقاشی خود به شکل مربع می کشند که معمول ترین نوع خانه بوده که نشان دهنده احساسات مختلف در کودکان مانند حفاظت می باشد که در متن مقاله بیشتر به جزئیات اشاره شده است .



2- ✔️ اجزای خانه در نقاشی کودکان چه مفهومی دارد ؟

لازم است بدانید که در نقاشی کودکان نه تنها خانه بلکه اجزای خانه مانند در ، پنجره ، دیوارها و دیگر جزئیات مورد بررسی قرار می گیرد که در متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده است .



3- ✔️ خانه دایره ای در نقاشی کودکان نشان دهنده چیست ؟

تعدادی از کودکان ممکن است خانه را در نقاشی های خود به صورت دایره ای و گرد بکشند که ممکن است نشان از مرحله جنینی آن ها باشد که در شکم مادرشان بوده اند که در متن بیشتر به جزئیات پرداخته شده است .

منبع : خانه در نقاشی کودک چه مفهومی دارد

  انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۹               تعداد بازدید : 27

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما