محل لوگو

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 59
  • بازدید دیروز : 106
  • بازدید کل : 46870

چند نوع کودک آزاری داریم


تمامی انسان ها زمانی که تازه متولد می شوند به دلیل ناتوانی و ضعف نمی توانند از خودشان مراقبت کنند در نتیجه به مراقبت والدین نیاز دارند پس اگر این مراقبت و حمایت از کودک به درستی انجام نشود کودک در تمامی مراحل زندگی دچار مشکل می شود .

کودکانی که از حمایت والدین برخوردار نیستند ، والدین آن ها بدرفتاری می کنند ، به نیازهایشان اهمیت نمی دهند ، در نتیجه آن ها مورد آزار و اذیت قرار می گیرند . این کودکان در آینده دچار مشکلاتی از جمله کمبود اعتماد به نفس ، از جنبه های مختلفی همچون اجتماعی ، فردی و معنوی رشد و پیشرفت ندارند .

کودکانی که مورد آزار و اذیت والدین قرار گرفته اند یا از آن ها حمایتی نشده است ممکن است در بزرگسالی نیز مشکلات فراوانی را داشته باشند و همچنین نتوانند در زندگی نقش موثری داشته باشند .

هرگونه پرخاشگری فیزیکی که والدین یا اطرافیان با کودک می کنند ، بی توجهی به احساسات کودکان ، سوء استفاده های جنسی از طریق اقوام یا والدین ، غفلت و بی توجهی به نیازهای کودکان کودک آزاری نامیده می شود که عواقبی از جمله اختلال در رشد و سلامت او و همچنین مشکلات اجتماعی در زمینه پذیرش مسئولیت ، برقراری ارتباط با دیگران ، اعتماد و قدرت دارد .

 

کودک آزاری پنهانی و آشکار

کودکان ممکن است به دو صورت پنهانی و آشکار مورد آزار و اذیت قرار گیرند و در هر دو حالت باعث می شود کودکان در زندگی شخصی و اجتماعی دچار مشکل شوند . که در ادامه مقاله قصد داریم به چند مثال از هر کدام کودک آزاری اشاره کنیم .

در کودک آزاری مخفی ؛ والدین در خفا و پنهانی کودک خود را مورد آزار و اذیت قرار می دهند به طور مثال او را در خانه یا در جاهای تاریک که کودک از آن جا می ترسد حبس می کنند ، گاه به کودک غذا نمی دهند ، مانع رفتن کودک به مدرسه می شوند و ...

در کودک آزاری آشکار ؛ والدین از تنبیه های بدنی و جسمی استفاده می کنند که نشانه های آن تا زمانی دیده می شود یا گاه دست به تجاوز کودک می زنند .

 

انواع مختلف کودک آزاری

کودک آزاری در تمامی جوامع دیده می شود و متاسفانه خانواده ها به شکل های مختلف کودکان خود را مورد آزار و اذیت قرار می دهند که در ادامه انواع کودک آزاری را بیان خواهیم کرد .

بسیاری از خانوده ها رفتاری با کودک خود انجام می دهند که متوجه نیستند رفتار آن ها موجب آزار و اذیت کودک می شود ؛ این رفتار ها ممکن است از روی عمد یا غیر عمد انجام شود اما به هر حال نوعی کودک آزاری محسوب می شود . این نوع رفتار هم در خانواده های ضعیف جامعه و هم در خانوده های مرفه دیده می شود .

مواردی همچون ترساندن کودک به عمد یا غیر عمد ، تحقیر و سرزنش خانواده ، تهدید کودک ، کنترل بسیار بالایی روی کودک داشتن ، مسخره کردن کودک ، بی تواجهی به نیاز های کودک و خواسته هایش در نتیجه فراهم نکردن آن ها ، سپر بلا کردن کودک و ... کودک آزاری عاطفی محسوب می شود .

کودکان آزار دیده در آینده دچار مشکلاتی یادگیری ، رفتاری ، فکری و عاطفی در کودک می شود که البته لازم به ذکر است خانواده ها ، فرزند اول و همچنین دختران را بیشتر از پسران مورد آزار و اذیت قرار می دهند .

گاهی کودکانی را می بینیم که از لحاظ جسمانی به آن ها آسیب وارد شده است ؛ آسیب هایی همچون کبودی در اعضای مختلف بدن ، شکستگی دست ، پا و یا دیگر اعضای بدن ، مشکلات سر یا حتی وجود زخم در بدن آن ها ؛ می توان گفت این کودکان مورد کودک آزاری جسمی قرار گرفته اند . که اغلب این آسیب برای مدت طولانی دوام ندارند .

کودکانی که مورد آزار جسمی قرار گرفته اند حس های مختلفی به والدین خود پیدا می کنند ؛ آن ها از والدین خود متنفر می شوند ، حس انتقام گرفتن و تلافی کردن نسبت به خانوده خود پیدا می کنند ، حس خشم و عصبانیت نسبت به والدین خود دارند همچنین خود این کودکان در آینده دچار مشکلاتی همچون کمبود اعتماد به نفس و ترس می شوند .

نوع دیگر کودک آزاری ، کودک آزاری جنسی است که ممکن است کودک در معرض آن قرار بگیرد ، کودک آزاری جنسی یعنی ارتباط نامشروع بین کودک و بزرگسال به طوری که کودک را مورد آزار و اذیت فراوان قرار می دهند . این نوع کودک آزاری می تواند شامل مجبور کردن کودک به روسپی گری ، نشان دادن فیلم های جنسی و مستهجن به کودک .

نشان دادن آلت تناسلی بزرگسالان به کودک یا دیدن آلت تناسلی کودکان ، تجاوز و سلطه گری جنسی به کودک نیز از موارد کودک آزاری جنسی به شمار می آید .

در طی روز بسیاری از کودکان را در سطح شهر می بینیم که در حالت گدایی کردن ، کار کردن ، کارهایی که برای سن آن ها زود است ، به اجبار کار کردن ؛ هستند . این کودکان زیر فشار کودک آزاری اقتصادی هستند . خانواده یا دیگران از این کودکان در جهت کسب درآمد استفاده می کنند .

 

 

گاه خانواده ها به دلایل نداشتن فرهنگ وآگاهی از حقوق و نیازهای کودکان ؛ نیازهایی همچون نیاز اقتصادی ، عاطفی و ... از کودک خود غافل می شوند ، نیاز ها و خواسته هایش را برطرف نمی کنند و به او بی توجهی می کنند . که این کودک آزاری شامل سه دسته عاطفی ، آموزشی و جسمانی می شود که در ادامه توضیح خواهیم داد .

1 - در بی توجهی عاطفی ؛والدین محبت خود را از کودک دریغ می کنند ، همسر خود را تشویق به آزار و اذیت کودک می کنند ، به احساسات و عواطف فرزند خود توجه نمی کنند ، در حضور همسر خود به کودک خود فحاشی می کنند ، مراقبت های لازم را از کودک نمی کنند ، به کودک خود اجاز مصرف الکل و مواد مخدر را می دهند و در نتیجه نسبت به کودک خود بی اهمیت هستند .

2 - در بی توجهی آموزشی والدین به فرزند خود اهمیت نمی دهند ، به کودک اجازه هر کاری را می دهند مثلا مدرسه نرفتن و فرار از مدرسه ، کودک را به حال خودش رها می کنند و همچنین گاهی ممکن است کودک را برای مدرسه نیز ثبت نام نکنند .

3- در بی توجهی جسمانی ؛ والدین نسبت به خوراک و تغذیه فرزندشان بی اهمیت هستند ، از لحاظ بهداشتی از فرزند خود مراقبت نمی کنند ، نسبت به پوشاک کودک خود بی اهمیت هستند و در کل می توان گفت کودک را به حال خودش رها کرده اند .

در ادامه بخوانید : از تاثیرات کودک آزاری چه می دانید




سوالات متداول

 

1- ✔️ آیا اغلب کودک آزاری ها به صورت آشکار می باشد ؟

لازم است بدانید که کودک آزاری نه تنها به صورت آشکار است بلکه ممکن است در برخی از مواقع کودک آزاری به صورت پنهانی نیز انجام شود که در متن مقاله بیشتر در مورد آن توضیح داده شده است .



2- ✔️ از انواع کودک آزاری چه می دانید ؟

کودک آزاری در انواع مختلفی انجام می شود که از انواع مختلف آن می توان به آزار جسمی ، جنسی ، عاطفی و روحی و روانی اشاره کرد که در مقاله در مورد این موارد بیشتر توضیح داده شده است .



3- ✔️ آیا کودک آزاری اقتصادی نیز وجود دارد ؟

در برخی از مواقع ممکن است کودک آزاری اقتصادی نیز در خانواده اتفاق بیفتد که ممکن است اعضای خانواده به دلایل مختلف به آموزش و تحصیلات و نیاز های فرزندانشان بی توجهی کنند .

منبع : چند نوع کودک آزاری داریم

  انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۹               تعداد بازدید : 21

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما