محل لوگو

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 15
  • بازدید دیروز : 80
  • بازدید کل : 46720

باید و نباید ها در هفته هجدهم بارداری


40 هفته بارداری یک دوره حساس و حیاتی در زندگی هر مادری است که به سلامت خود و فرزندش اهمیت می دهد. اگر 40 هفته را به سه بخش تقسیم کنیم، سه دوره سه ماهه خواهیم داشت که هر کدام از آن ها دشواری ها و مسائل خاص خود را دارد. در این مقاله قصد داریم که در رابطه با سه ماهه دوم و دقیقا هفته 18 بارداری مادران صحبت کنیم.

در هفته ۱۸ مادران باردار چه علائمی خواهند داشت؟ جنینشان به چه میزان رشد می کند؟ و بهتر است که چه مواد غذایی مصرف کنند؟ به این سوالات در این مقاله پاسخ داده شده است. بنابراین می توانید هرچیزی که در رابطه با هفته هجدهم بارداری نیاز دارید که بدانید در این مقاله مطالعه کنید.

 

وضعیت مادر در هفته هجدهم بارداری

مادران بارداری که در هفته هجدهم بارداری خود هستند، با مطالعه این بخش از مقاله می توانند از طبیعی بودن یا نبودن علائمشان مطلع شوند. علاوه بر این درصورتی که خانمی در هفته هفدهم بارداری باشد نیز با مطالعه مطالب موجود در این مقاله می تواند خود را برای هفته بعد آماده کند و تمامی علائمش را از قبل بداند و پیش بینی کند.

سرگیجه

یکی از علائم بسیار بارز در این هفته سرگیجه های ناگهانی است که به دلیل افت فشار خون اتفاق می افتند. توصیه می کنیم که به طور ناگهانی از جای خود بلند نشوید. برای برطرف کردن سرگیجه خود باید آب و مایعات به مقدار زیاد بنوشید و غذاهایی که منبع آهن هستند مصرف کنید.

کمر درد

از آنجایی که جنین و رحم در حال رشد هستند، ستون فقرات و کمرتان تحت فشار قرار می گیرند. بنابراین به طور طبیعی کمر درد هایی را تجربه خواهید کرد، برای کاهش این درد ها سعی کنید از حمام آب گرم استفاده کنید و باور کنید که این کار معجزه می کند.

تورم پاها و دست ها

تورم دست و پاها می تواند بسیار آزار دهنده باشند اما نگران نباشید، تا زمانی که این تورم به صورت ناگهانی و شدید نباشد نیازی به مراجعه به پزشک ندارید.

خون دماغ شدن

احتمالا خیلی دردناک خواهد بود که مرتبا خون دماغ شوید اما این هم یکی از علائم طبیعی در هفته هجدهم بارداری است بنابراین بهتر است با آن کنار بیایید. در هنگام خون ریزی 5 تا 10 دقیقه بینی خود را محکم نگه دارید و برای جلوگیری از خونریزی کیسه یخ نیز می تواند کارساز باشد.

رگ های واریسی

گرفتگی عضلات پا که از هفته های پیشین هم وجود دارد در هفته ۱۸ با رگ های بنفش یا آبی رنگی همراه می شود که به دلیل فشار زیادی که به دستگاه گردش خون وارد می شود، برجسته و دردناک می شوند. برای برطرف کردن این مشکل ورزش کنید و از پوشیدن کفش ها و لباس های تنگ خودداری کنید.

حتما بخوانید: ورزش در بارداری

 

وضعیت جنین در هفته هجدهم بارداری

جنین در هفته 18 بارداری به رشد خود ادامه می دهد و همزمان با رشد دستگاه عصبیش، در این هفته یک سری فعالیت هایی را در بدن مادر انجام می دهد که گاها توسط مادر احساس می شوند. در این بخش از مقاله با رشد جنین در هفته هجدهم بارداری آشنا می شوید.

قد جنین در حدود 14 سانتی متر و وزن او حدود 190 گرم است.

جنین خمیازه و سکسکه را یاد گرفته است و حتی ممکن است سکسکه های او را شبیه به حبابی احساس کنید.

کودکتان در درون رحم شما شروع به حرکت می کند و احتمالا کم کم باید این حرکات را احساس کنید.

دستگاه تناسلی جنین شروع به رشد کردن و تکمیل شدن می کند. در این مرحله پزشک با کمک سونوگرافی با دقت بالایی می تواند جنسیت جنینتان را بیان کند.

غلاف میلین در سیستم عصبی جنین شروع به شکل گیری می کند. این ماده به سرعت انتقال پیام ها در سلول های عصبی کمک می کند.

فرزندتان اکنون شروع به چرت زدن می کند و ساعت بدنی خود را در طول روز تنظیم می کند. این ساعت درونی با ادامه رشد دقیق تر و منظم تر خواهد شد.

بیشتر بخوانید: 9 تصور اشتباه درباره خواب نوزاد

 

نشانه های حاملگی در هفته هجدهم بارداری

هفته هجدهم بارداری نیز مانند هفته های پیشین علائم خاص خود را دارد که هر مادر بارداری معمولا آن ها را تجربه می کند. به همین منظور در این بخش از مقاله نشانه های حاملگی در هفته ۱۸ بارداری بیان شده اند.

احساس ضربات

اصطلاحا لگد زدن های جنین از هفته 18 تا 22 کم کم توسط مادران احساس می شود. اما این موضوع بین مادران تفاوت های زیادی دارد، علت این تفاوت ها می تواند به موارد زیر بستگی داشته باشد:

  • چاق یا لاغر بودن مادر: هر چه مادر لاغر تر باشد، احتمالا ضربه ها را زودتر احساس خواهد کرد.

  • شل یا سفت بودن عضلات مادر: هر چه عضلات رحم مادر شل تر باشند، لگد زدن جنین بهتر احساس خواهد شد.

  • اولین یا چندمین زایمان بودن: معمولا مادران در اولین حاملگی خود، خیلی سخت و دیر ضربه ها را متوجه خواهند شد.

  • لگد به سمت بیرون یا داخل جنین: زمانی که جنین به سمت داخل لگد می زند، درک حرکات او دشوارتر است.

ترشح هورمون ریلکسین

در طی سه ماهه دوم بدن ریلکسین (Relaxin) ترشح می کند که باعث شل شدن رباط هایی می شود که استخوان ها را به هم چسبیده نگه داشته اند. همانطور که از اسم این هورمون پیدا است، وظیفه ریلکسین شل کردن به خصوص عضلات لگن است تا در هنگام زایمان طبیعی کشش بیشتری داشته باشد.

اگر چه در آینده می تواند برای زایمان بهتر، مفید باشد اما در حال حاضر نتایج منفی و بدی بر جای می گذارد. به طوری که یکی از علت های درد در کمر و ورم پا ها وجود هورمون ریلکسین است.

بیشتر بخوانید: عوارض زایمان سزارین

تغذیه مادر در هفته هجدهم بارداری

برای تغذیه مادر در این هفته از بارداری چند توصیه غذایی وجود دارد که در این بخش از مقاله بیان شده اند.

رژیم غذایی غنی از اسیدهای چرب امگا 3 را دنبال کنید.

اسید های چرب امگا 3 بخش خیلی مهمی از مواد غذایی شما و کودکتان را تشکیل می دهند. اکنون که سیستم عصبی جنینتان در حال رشد است، می توانید با مصرف امگا3 به رشد بهتر آن کمک کنید. علاوه بر این، این اسید های چرب می توانند به تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش افسردگی کمک کنند. غذاهایی مانند ماهی قزل آلا، بذر کتان، کلم بروکلی و گردو منابع خوبی برای این ماده مفید و مغذی هستند.

به مقدار کافی آهن جذب کنید.

از آنجایی که در این هفته از بارداری جنینی که در رحم دارید به خون بیشتری نیاز دارد، بدنتان دچار کم خونی خواهد شد و سرگیجه هایتان هم به دلیل همین کاهش و افت فشار خونتان اتفاق می افتد. برای این منظور به شما توصیه می کنیم که حتما غذاهایی بخورید که منبع غنی از آهن باشند. این غذاها می توانند شامل لوبیا، سبوس جو دو سر، دانه کدو تنبل، میوه خشک و اسفناج باشند.

 

کلام آخر

در هفته 18 بارداری دستگاه تناسلی و دستگاه عصبی جنین رشد می کند و سکسکه کردن و خمیازه کشیدن را به طور کامل انجام می دهد. مادران باردار علاوه بر این که ممکن است این فعالیت های فرزندشان را احساس کنند، علائم دیگری که گاها دردناک هستند و مختص به هفته هجدهم هستند را تجربه می کنند. در نهایت مادران باردار برای کاهش درد می توانند رژیم غذایی مناسب خود را دنبال کنند.



سوالات متداول

 

1- ✔️ وضعیت مادر در هفته هجدهم بارداری چگونه است؟

✔️ سرگیجه، کمر درد، تورم و دیگر مواردی که در مقاله بیان شده است از علائم مادران باردار در هفته هجدهم بارداری است.



2- ✔️ رشد جنین در هفته هجدهم بارداری چگونه است؟

✔️ دستگاه تناسلی و دستگاه عصبی جنین رشد می کند و تغییرات دیگری خواهد داشت که در متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده اند.



3- ✔️ نشانه های حاملگی در هفته هجدهم بارداری چیست؟

✔️ از نشانه های حاملگی در هفته هجدهم بارداری می توان به لگد زدن های جنین و ترشح هورمون ریلکسین اشاره کرد که در مقاله توضیح داده شده اند.

منبع : باید و نباید ها در هفته هجدهم بارداری

  انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۹               تعداد بازدید : 5

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما