محل لوگو

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 67
  • بازدید دیروز : 83
  • بازدید کل : 46594

باید و نباید ها در هفته نوزدهم بارداری


مادرانی که تصمیم به بارداری می گیرند، اغلب به طور دقیق با علائم دردناکی که در طی 40 هفته تجربه خواهند کرد آشنایی ندارند. بنابر این لازم است هم قبل از تصمیم به بارداری اطلاعات کافی در این زمینه کسب کنند تا غافلگیر نشوند و هم در حین بارداری به طور مداوم نشانه هایشان را چک کنند تا از طبیعی بودن علائم مطمئن شوند.

اگر 40 هفته بارداری را به 3 دوره سه ماهه تقسیم کنیم می توانیم بگوییم که تقریبا علائم در هر کدام از دوره ها ثابت بوده و با دوره دیگر متفاوت هستند. در این مقاله قصد داریم که به هفته نوزدهم بارداری که در سه ماهه دوم قرار دارد بپردازیم و نشانه ها و وضعیت جنین را در این هفته بررسی کنیم.

 

وضعیت مادر در هفته نوزدهم بارداری

اگر در هفته 19 بارداری قرار دارید یعنی تقریبا نصف دوره حاملگی خود را پشت سر گذاشته اید. این هفته احتمالا ناراحتی ها و دردهایی همراه خواهد بود که اکثرا به دلیل تغییرات هورمونی و البته رشد جنین اتفاق می افتند. در این بخش از مقاله این درد ها و مشکلات را به همراه دلایل بروزشان به طور کلی برایتان شرح داده ایم.

درد کمر

کمر درد جزو شایعترین شکایات بارداریاست و به ویژه در نیمه دوم بارداری شدت می گیرد. این درد ها به دلیل رشد رحم که باعث فشار به عضلات کمر می شود و همچنین تغییرات هورمونی ایجاد می شوند. برای تسکین این کمر درد می توانید ورزش هایی انجام دهید که باعث کشش و تقویت عضلات کمرتان می شوند. علاوه بر این استفاده از پد های گرم کننده شکم و کمر می توانند دردتان را کاهش دهند.

گرفتگی و خون ریزی بینی

در هفته 19 بارداری سطح هورمون ها و جریان خون در بدنتان افزایش پیدا می کند، بنابراین احتمالا با علامت گرفتگی و خون ریزی بینی مواجه خواهید شد.

سرگیجه

افزایش سایز رحمتان، فشار زیادی به رگ های خونی وارد می کند که باعث کاهش جریان خون در مغز شما می شود و احساس سرگیجه را ایجاد می کند. اگر احساس ضعف یا سرگیجه داشتید بلافاصله دراز بکشید تا به خود و کودکی که در شکم دارید آسیبی وارد نکنید.

بی خوابی

لگد زدن های کودک و تغییرات هورمونی دست به دست هم می دهند و خواب شبتان را مختل می کنند. نکته مهم این است که در چنین شرایطی به هیچ وجه دارو مصرف نکنید و سعی کنید با روش های طبیعی بر بی خوابی های شبانه خود غلبه کنید. به عنوان مثال به پهلو خوابیدن، قرار دادن بالش بین پاها، مصرف دمنوش (اسطوخودوس) می توانند مفید باشند.

حتما بخوانید: بی خوابی در بارداری

 

 

وضعیت جنین در هفته نوزدهم بارداری

در 19 هفتگی جنین شما تقریبا 23 سانتی متر قد و حدود 300 گرم وزن دارد. با این که بسیار کوچک به نظر می رسند اما بدنش به سرعت تکمیل می شود و هر روز برای زندگی کردن در این دنیا آماده تر می شود. در این بخش از مقاله رشد جنین در هفته نوزدهم بارداری بیان شده است.

کامل شدن سیستم تناسلی

اگر کودکتان دختر باشد، طی هفته گذشته سیستم تناسلی بیرونی او کاملا شکل گرفته است و اکنون واژن و لوله های رحمی او در جای خود قرار می گیرند. همچنین تخمدان های او شروع به ساختن تخمک های اولیه می کنند. اگر فرزندی که در انتظار به دنیا آمدنش هستید، پسر باشد، در این هفته بیضه های او تشکیل شده و اندام تناسلی اش تکمیل می گردد.

شکل گیری ورنیکس

ورنیکس (Vernix)، به عنوان پوست دوم شناخته می شود و از حدود هفته ۱۹ شروع به شکل گیری می کند. ورنیکس یک پوشش سفید و مومی شکل است که روی پوست نوزاد قرار می گیرد و غالبا قبل از تولد ناپدید می شود اگرچه نوزادان نارس معمولا با پوشش ورنیکس به دنیا می آیند. مزایای این پوشش جادویی عبارت است از:

  • ورنیکس مانند یک روان کننده عمل می کند و اجازه می دهد که جنین بهتر از کانال زایمان عبور کند، بنابراین عمل زایمان طبیعی را راحتتر می کند.

  • ورنیکس یک لایه ضد آب است که از پوست جنین در برابر مایع آمنیوتیک محافظت می کند.

  • از عفونت جلوگیری می کند.

  • به تنظیم دمای بدن جنین کمک می کند.

  • پوست جنین را مرطوب نگه می دارد.

  • ورنیکس خاصیت ترمیم کنندگی زخم دارد.

شکل گیری چرخه خواب و بیداری

در حدود هفته 19 بارداری، الگوی خواب و بیداری جنین منظم تر می شود و ریتم شبانه روزی بدنش به تدریج شکل می گیرد البته کامل شدن این فرایند تا دوره نوزادی نیز ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: اشتباهات در خواب نوزاد

رشد ناخن ها

در این هفته ناخن های کوچک روی انگشتان دست و پای جنین پدیدار می شود.

اضافه شدن چربی بیشتر

جنین شما قبلا شروع به ایجاد بافت چربی سفید کرده تا بتواند انرژی اش را ذخیره کند، اما اکنون برای گرم نگه داشتن بدن خود به چربی قهوه ای نیاز دارد، بنابراین بدنشان شروع به تولید این نوع چربی می کند.

رشد ریشه دندان

اگرچه تا چند ماه پس از تولد، نمی توانید دندان های کودک خود را ببینید اما ریشه های آن ها در این هفته شکل می گیرند.

 

نشانه های حاملگی در هفته نوزدهم بارداری

هفته نوزدهم بارداری علائم خاصی دارد که برخی از آنها در هفته های قبل نیز وجود داشته اند و برخی نیز در این هفته شروع شده و تا چند هفته بعد ادامه خواهد داشت که در این بخش از مقاله به طور کامل بیان شده اند.

مه آلودگی مغز

این حالت که در دوره بارداری بسیار به چشم می خورد، نوعی اختلال ذهنی است که با علائمی مانند عدم تمرکز حواس، مشکلات حافظه ای و شفاف نبودن محتوای ذهنی مشخص می شود. مشکل مه آلودگی مغز به دلیل تغییرات هورمونی در دوران بارداری و همچنین یائسگی اتفاق می افتد و با نرمال شدن شرایط بهبود می یابد.

ماسک بارداری

یکی از نشانه هایی که در هفته ۱۹ بارداری بروز می کند، لکه های تیره رنگی هستند که ممکن است روی بینی، گونه ها و پیشانی ظاهر شوند. این بیماری که در بارداری بسیار شایع است، کلوآسما (Chloasma) یا ماسک بارداری نام دارد. در واقع هورمون ها مسئول این لکه ها هستند و احتمالا بعد از زایمان به تدریج کمرنگ می شوند.

اما در حال حاضر باید از پوست خود مراقبت کنید زیرا قرار گرفتن در معرض نور آفتاب این رنگدانه های پوستی را تیره تر و بیشتر می کند. بنابراین سعی کنید زیر نور آفتاب قرار نگیرید و یا حتما از ضد آفتاب استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: عصبانیت در بارداری

تغذیه مادر در هفته نوزدهم بارداری

در هفته نوزدهم، مادران باردار برای حفظ سلامت خود و فرزندشان باید به تغذیه خود اهمیت دهند و تا حد امکان از خوردن مواد مضر پرهیز کنند. از جمله خوراکی هایی که می توانند منبع ویتامین ها و مواد معدنی سالم باشند، میوه ها و سبزیجات تازه هستند. اما نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که همه انواع میوه ها مفید نیستند و مصرف برخی از آن ها در دوره بارداری خطرات زیادی به همراه دارند. در این بخش از مقاله این میوه ها را معرفی کرده ایم تا از خوردن آن ها در دوره حامگی خود پرهیز کنید.

آناناس: به زنان باردار توصیه می شود که تا حد امکان از این میوه دوری کنند زیرا آناناس حاوی آنزیمی به نام بروملین (Bromelain) است که دهانه رحم را باز کرده و باعث انقباضات رحمی می شود. بنابراین آناناس می تواند باعث زایمان زودرس در هفته نوزدهم حاملگی شود. علاوه بر این آناناس می تواند منجر به اسهال و در نهایت کم آبی بدن مادر شود که عوارض بدی در پی خواهد داشت.

هلو: میوه دیگری که مادران باردار باید از آن اجتناب کنند هلو است زیرا میوه ای گرم محسوب می شود. مصرف هلو به مقدار زیاد می تواند گرمی بدن را افزایش داده و منجر به خونریزی داخلی و حتی سقط جنین در هفته ۱۹ بارداری شود. اگر هوس خوردن این میوه را کرده اید، می توانید آن را در حد متوسط اما بدون پوست استفاده کنید زیرا فولیکول های ریز روی پوست هلو باعث تحریک گلو می شود.

بیشتر بخوانید: علائم سقط جنین

انگور: انگور عمدتا در دسته مغذی ترین میوه ها دسته بندی می شود، اما سوال اینجاست که آیا این میوه برای زنان باردار نیز مفید است؟ پاسخ این سوال خیر است. پوست انگور حاوی مقدار زیادی ترکیب رسوراترول (Resveratrol) است که برای مادران باردار یک ترکیب سمی است. علاوه بر این، سیستم هضم زنان در حین بارداری بسیار ضعیف است و هضم انگور بسیار سخت انجام می شود.

هندوانه: آب هندوانه به طور کلی بدن را هیدراته نگه داشته و سموم مضر بدن را دفع می کند اما برای زنان باردار، مصرف این میوه خطرناک است. زیرا هنگام دفع سموم مضر، جنین در معرض خطر این سموم قرار می گیرد. از طرف دیگر مصرف زیاد هندوانه، باعث افزایش قند خون در زنان می شود و احتمال ابتلا به دیابت بارداری را بالا می برد.

کلام آخر

اگرچه بارداری یک موهبت الهی است که به زنان اعطا می شود اما این هدیه الهی برای خانم ها چالش هایی را به وجود می آورد. چالش ها و تغییراتی که به واسطه حاملگی در بدن زنان به وجود می آید، گستره ای از تغییرات جسمی و عاطفی تا عادات غذایی را در بر می گیرد. در این میان، هر هفته از بارداری مشخصات و ویژگی های خاص خود را دارد و لازم است که زنان باردار با نشانه ها و توصیه های غذایی مرتبط با هر کدام از این هفته ها آشنایی داشته باشند.

در ادامه بخوانید: بارداری پس از سقط جنین

 

سوالات متداول

 

1- ✔️ وضعیت مادر در هفته 19 بارداری چگونه است؟

✔️ از جمله مشکلات مادران در هفته 19 بارداری می توان به سرگیجه، خون ریزی بینی، بیخوابی و غیره اشاره کرد که در مقاله به طور کامل توضیح داده شده اند.



2- ✔️ رشد جنین در هفته نوزدهم بارداری چگونه است؟

✔️ شکل گیری ناخن ها، ریشه های دندان، ورنیکس و غیره از جمله پیشرفت های جنین در هفته 19 هستند. برای آگاهی بیشتر در این زمینه می توانید به متن مقاله مراجعه کنید.



3- ✔️ نشانه های حاملگی در هفته 19 بارداری چیست؟

✔️ از نشانه های هفته نوزدهم بارداری می توان به مه گرفتگی مغز و ماسک بارداری اشاره کرد که در مقاله توضیح داده شده اند.

منبع : باید و نباید ها در هفته نوزدهم بارداری

  انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۹               تعداد بازدید : 6

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما